maanantai 1. tammikuuta 2007

Lopulta jäljellä Jumalan hyvyys — Uudenvuodenpäivä —Jeesuksen nimessä. 1. vsk.


Uudenvuodenpäivä
Jeesuksen nimessä
01 jan MMVII  Saarna Auran kirkossa
Kirkkoherra Torsti Äärelä
Lopulta jäljellä Jumalan hyvyys

Grande Omelia

Evankeliumi: Luuk. 2: 21
 

Kun oli tullut kahdeksas päivä ja lapsi oli ympärileikattava, hän sai nimen Jeesus, jonka enkeli oli ilmoittanut ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa.

Saarnateksti: Psalmi  8.

Herra, meidän Jumalamme,
kuinka suuri onkaan sinun nimesi maan päällä!
Se julistaa sinun taivaallista kirkkauttasi.
Lasten ja imeväisten huudot todistavat sinun voimastasi.
Ne ovat kilpenä jumalattomia vastaan,
ne vaientavat vihamiehen ja kostoa janoavan.
Kun minä katselen taivasta, sinun kättesi työtä,
kuuta ja tähtiä, jotka olet asettanut paikoilleen
– mikä on ihminen!
Kuitenkin sinä häntä muistat.
Mikä on ihmislapsi!
Kuitenkin pidät hänestä huolen.
Sinä teit hänestä lähes kaltaisesi olennon,
seppelöit hänet kunnialla ja kirkkaudella.
Sinä panit hänet hallitsemaan luotujasi,
asetit kaiken hänen valtaansa:
lampaat ja härät, kaiken karjan,
metsän villit eläimet,
taivaan linnut ja meren kalat,
kaikki vesissä liikkuvat.
Herra, meidän Jumalamme,
suuri on sinun nimesi kautta koko maailman! 



I  Näytös.  Valo  näkyy  kauas.
1800-luvulla  toiminut  skottilainen  lähetyssaarnaaja  Robert  Moffat  oli  toimelias  mies.  Hän teki  kirvesmiehen,  sepän,  räätälin,  myllärin,  leipurin  ja  puutarhurin  töitä.  Muuan  afrikkalainen  heimopäällikkö  oli  pitkän  aikaa  ihmetellyt  hänen  tekojaan  ja  toimintaansa.  Moffat  oli  tuonut  mukanaan  kaksi  ”hatullista”  vehnää,  jotka  hän  kylvi  saaden  oikein  hyvän  sadon.  Jos  joku  haavoittui,  pesi  Moffat  hänen  haavansa.  Kaikkea  tätä  ja  muutakin  oli  heimopäällikkö  ihmetellen  seurannut.  Lopulta  hän  ei  malttanut  olla  kysymättä  Moffatilta.  -Miksi  teet  kaiken  tämän?  Moffat  vastasi:  -Jumala  on  hyvä.  Hän  antaa  sateen  ja  sadon  ja  panee  päivän  paistamaan  ja  nuoret  miehet  kasvamaan  suuriksi  ja  väkeviksi.  –Niinpä  kyllä,  vastasi  heimopäällikkö.  Moffat  jatkoi:  -Sen  Herra  tekee,  koska  Hän  rakastaa  maailmaa.  Kerran  hän  lähetti  poikansa  maailmaan.  Hän  tahtoo,  että  me  eläisimme  niin  kuin  hän  eli.  Meidän  on  tehtävä  toisillemme  hyvää  eikä  pahaa.  –Mutta  minä  en  voi,  sanoi  heimopäällikkö.  Moffat  jatkoi  vielä:  -Mutta  Jumala  voi  auttaa  sinua.  Jos  hän  saa  vehnän  kasvamaan,  kykenee  Hän  myös  saamaan  ihmiset  kasvamaan  Poikansa  kaltaisiksi.

Afrikkalaiset  ihmettelivät  kun  heidän  päällikkönsä  ystävystyi  valkoisen  miehen  kanssa.  He  luulivat,  että  tämä  oli  käyttänyt  häneen  taikojaan.  He  eivät  voineet  käsittää  Moffatin  taikana  olleen  kristityn  ystävyyden,  joka  oli  saanut  ystävyyden  vastineekseen.  He  olivat  tähän  asti  tavanneet  ainoastaan  raa’an  voiman  mahdin.


II  Näytös.  Uusi  vuosi  on  tullut.
Eilinen  on  mennyt,  huomisesta  emme  tiedä,  tänään  auttaa  Herra,  sanoivat  isät  ja  äidit  ennen  meitä.  Näin  saamme  sanoa  mekin  taas  uuden  vuoden  alkaessa.  Raamatun  ihmiset  ilmaisivat  saman  ajatuksen  sanoin:  ”Jeesus  Kristus  on  sama  eilen,  tänään  ja  ikuisesti”  sekä:  ”Minun  Isäni  tekee  taukoamatta  työtään,  ja  niin  teen  myös  minä”.  Eilinen,  huominen  ja  tämäkin  päivä ovat  kaikki  Herran  päiviä.  Jumala  ei  ole  jättänyt  maailmaa  ja  luomansa  ihmistä  oman  onnensa  nojaan.  Hän  tekee  taukoamatta  työtään  sen  puolesta,  jakaa  siunaustaan,  lahjojaan  ja  tehtäviään  joka  päivä  ja  on  lähettänyt  oman  ainokaisen  Poikansa  ihmiseksi  tekemään  työtä  ihmisen  ja  koko  luomakunnan  pelastamiseksi  turmeluksen  orjuudesta  Jumalan  lasten  vapauteen  ja  iloon.

Eilinen  on  mennyt.  Niin  myös  viime  vuosi  on  mennyt.  On  hyvä,  että  se  on  mennyt.  Hetikään  kaikilta  osiltaan  se  ei  ollut  hyvä  vuosi,  lämpimästä  kesästä  huolimatta.  Sitä  varjostivat  monet  maailman  laajuiset  tapahtumat,  joita  ei  kukaan  olisi  toivonut  tapahtuvan.  Monet  omankin  maamme  tapahtumat jättivät  monia  kysymysmerkkejä,  joihin  emme  vieläkään  tiedä  vastausta.  Jumalalle  kiitos  kaikesta  siitä,  jolla  hän  on luomakuntaansa  siunannut  ja  armahtanut,  ettei  mitään  vieläkin  pahempaa  tapahtunut.  Kiitos  myös  ilon  aiheista,  joita  niitäkin  on  ollut.  Yhtään  niistä  emme  kyllä  olisi  ansainneet.  Ne  kaikki  ovat  olleet  sulaa armoa.

Huominen  ja  tämäkin  alkanut  vuosi  on  Herran  kädessä.  Saamme  sen  jokaisena  päivänä  sanoa:  Tänään  auttaa  Herra.  Se on  kristityille  pääasia,  ainoa  todella  tarpeellinen  uuden  vuoden  ohjelma.  Jokaisen  päivän  saamme  ottaa  Jumalan  kädestä  ja  jättää  Jumalan  käteen.  Jokaisen  vaikeimmankin  hetken  HERRA  on  Isämme  taivaassa.  Hän  on  voimallinen  kuljettamaan  pimeimmänkin  hetken  yli,  antamaan  anteeksi  raskaimmankin  synnin  ja  valaisemaan  synkimmänkin  päivän.  Tästä  saamme  pitää  kiinni.  Se  on  kristityn  tapa  astua  uuteen  vuoteen.
III  Näytös.  Psalmi  8 – Toivon  sanoja.
Psalmi  8  on  ikivanha.  Se  on  yhtäältä  Luojan  ylistys,  uskontunnustus  ja  rukous.  Se  on  hyvin  ajaton.  Niin  ajaton,  että  jos  ihminen  joskus  asuttaa  toisen  taivaankappaleen  on  sen  sanoma  sielläkin  voimassa.  Miettimällä  psalmin  kahdeksan  sanoja  voimme  myös  turvallisesti  aloittaa  uuden  vuoden.  Paljon  tutkimatonta  ja  epävarmaa  on  edessämme,  mutta  voimme  luottaa  siihen  että  Jumala  on  hyvä,  aivan  kuten  lähetyssaarnaaja  Moffat  sanoi  heimopäällikölle.  Mutta  kaikessa  siinä  rajattomassa  toivossakaan  jota  psalmi  kahdeksan  herättää  ei  silti  pidä  olla  liian  vaativa.  Ei  ole  oikein  vaatimalla  vaatia,  että  Jumala  kuulisi  rukouksen  juuri  määrätyllä  tavalla.  Kyllä  Jumala  voi  senkin  tehdä,  mutta  se  ei  ole  aina  tosi  hyödyksemme.  Luther  rukoili:  Kuule  meitä  aina  sillä  tavoin,  kuin  sinulle  on  otollista.  Jollet  anna  meille,  mitä  olemme  anoneet,  niin  annat  jotakin  parempaa.  Tuossa  on  ilmaistu  täysi  luottamus  Jumalan  voimaan  kaikissa  vaiheissa.


IV  Näytös.  Lopulta  jää  jäljelle  vain  hyvyys.
Yksi  vuosi  on  päätöksessään,  ja  kuitenkin  sen  joutuu  aina  aloittamaan  uudelleen,  kaikki  nähdään  vielä  kuvastimien  kautta,  lopullista  varmuutta  ei  koskaan  tule,  mutta  on  olemassa  varma  lupaus,  rauha  vallitsee  ihmisen  ja  Jumalan  välillä,  ylösnoussut  on  siitä  varma  merkki...

Mutta  edelleen,  pääsiäisuskonkin  jälkeen  ihminen  kokee  asiat  kuten  Saarnaajakin,  jokin  määrittelemätön  toivo,  hieman  epätoivon  sukuisella  mausteella  maustettu.  Haaveet  eivät  aina  kasva  korkoa.  Jos  olet  itsepäinen  makselet  haaveistasi  kalliita  lunnaita  ja  joudut  maanpakolaiseksi  omalla  maallasi...  Sitten  pääset  Vanhan  testamentin  Saarnaajan  jäljille  kysymään;  mitä  hyötyä  on  kaikesta  työstä  ja  haaveiluistasi.  Ja  silti  voi  hän  olla  kaikista  suurin  realisti,  kaikista  totuudentajuisiin,  ei  murehtimalla  ja  kiirehtimällä,  ei  alistumisella  mutta oloihinsa  tyytymisellä,  maan  pinnalle  pakotettuna  mutta  kuin  siipiä  vailla,  aina  valmiina  käymään  mahdottomaan  kiinni,  aina  eläen  kaiken  mahdollisen  ja  mahdottoman  välissä...

Ja  vaikka  kalleimmat  toiveet  särkyvätkin  tänään,  tai  jopa  usko  kokee  hetkeksi  vararikon,  aina  on  aika  koota  haaveet  uudelleen  toiveiksi,  aina  voi  etsiä  lapsenuskoa.  Entistä  toiveikkaampana,  vahvempana uskossakin,  epävarmuudesta  voittoa  kerta  kerran  jälkeen  saavana,   hetki  hetkeltä  usvaista  kuvaa  kirkastavana.  Aina  olemme  matkalla  uuteen  maailmaan  ja  tänään  aivan  erityisesti  matkalla  uuteen  vuoteen.  Mutta  vaikka  kuinka  olemme  ihmeellisiä  ja  kallisarvoisia  Luojamme  käsissä  tulee  meidän  muistaa  rajallisuutemme.


Uusille  asioille  tulee  määrähetkensä
Se  mikä  kuolee,  on  jotain  muuta  kuin  se,
mikä  saa  haudan  maassa  ja  tilastoissa
Henki  palaa  lähettäjänsä  luo,
kaikki  oli  vain  lainatavaraa
Kasvoillamme  lepää  lopulta  hetkien  kyllästämä  uurteiden  naamio
Emme  näe  muuta  kuin  vuosia  ja  tunteita
joskus  määrähetkiä
Vain  ihminen  voi  kuolla,
mutta  ainoastaan  tyhjyys,
vain  ikävystyneisyys,  joka  on  surua,
puhuu  tästä  selkeästi
Haaveilija  hakee  suojaa  sanoista,
mutta  lopullinen  ei  ole  sanoja...
ja  vaikka  niistä  suojaa  hetkeksi  löytyisikin,
ovat  nekin  vain  lainatavaraa...


Tomu  palaa  maahan,  josta  se  on  tullut.  Henki  palaa  Jumalan  luo,  joka  on  sen  antanut...  Ja  kaikkien  määrähetkienkin  jälkeen  ei  ihmisen  ole  helppo  käsittää  Jumalan  tekoja,  ei  niiden  alkua  eikä  loppua,  mutta  alun  ja  lopun  välistä  ehkä  kuitenkin  suurella  vaivalla  muutaman  määrähetken.  Kun  kaikki  käydään  läpi  ei  jää  jäljelle  muuta  kuin  Jumalan  hyvyys  josta  lähetyssaarnaaja  Moffat  puhui  heimopäällikölle,  eikä  muuta  kuin  se  suuri  ihmettelyn  aihe  jonka  psalmin  kahdeksan  kirjoittaja  kerran  sanoiksi  puki.  AMEN.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti