sunnuntai 14. elokuuta 2011

Valtateitä, vääriä profeettoja ja kuluttajasuojaa — 9. sunnuntai helluntaista — Totuus ja harha. 1.vsk.


Valtateitä, vääriä profeettoja ja kuluttajasuojaa.
9. sunnuntai helluntaista.
Totuus ja harha
Saarna
14 aug mmxi 

Kirkkoherra Torsti Äärelä
Grande omelia


Evankeliumi: Matt. 7: 13–14

Jeesus sanoo: »Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!» 

I näytös.  Tiedon valtatiet ja totuus ja harha.
Kauan sitten Suomessa koettiin sellainen asia kuin Yleisradion lakko. Ei tullut moneen viikkoon mitään ohjelmaa eetteristä. Vain yksitoikkoinen taukomusiikki. Sehän menee näin: pimpeli-pom-pom; pimpeeli pom-pom. Sävelmä pääsee parhaisiin oikeuksiina kun se soitetaan kanteleella, ja siitä voi tehdä toki innostavia improvisaatioitakin. Itse asiassa kaikkien aikojen suomalainen pilapiirtäjä Kari Suomalainen lohkaisi lakon päättymisestä mainion piirroksen Kaulakosken Sanomissa. Siinä kuvataan tuolilla istuva Väinämöinen sylissään kantele. Paikka on tietenkin Yleisradion studio. Sormet verillä tuskainen Väinämöinen toteaa lakon loppumisesta kuultuaan voipuneella äänellä "Viimeinkin..." Mainio pilakuva, ja muistamme vanhan viisauden: “Ei niin paljon pilaa ettei totta toinen puoli!”

Maailma oli tuolloin, lähes 40 vuotta sitten hyvin erilainen. Tuo lakko ajoittui silloin erään hiihtoloman aikaan ja raameja riitti sen molemmille puolille. Maailma oli hyvin erilainen. Ihmisillä oli samat puheenaiheet ja todellakin kaikki saattoivat puhua samoista asioista ikään, sukupuoleen ja yhteiskunnalliseen asemaan katsomatta. Mutta eipäs ollut mitään internettiä josta utelias nuori ihminen olisi saattanut etsiä tietoa. Jos tarpeeksi vaadit niin sivukirjaston-hoitaja kaukaisella paikkakunnalla saattoi tilata sinulle kaukolainana jonkun kirjan, josta kuvittelit saavasi valaistusta johonkin asiaan. Jos kaikki meni hyvin niin tuo kirja tuli sinulle parin viikon kuluessa. Nykyään on niin helppoa. Laitat vain hakusanan tietokoneen selaimen hakukoneeseen ja saat tuloksia silmänräpäyksessä. Otetaan hakusanaksi vaikka "nosreni."

Saat 110 000 hakutulosta ja aikaa siihen kului vain 0,24 sekuntia. Niin, todellakin jos silloin 40 vuotta sitten olisit miettinyt mitä joku asia tarkoittaa niin tietysti olisit voinut mennä kirjastoon ja tarvittaessa hankkia kaukolainan, ja odottaa 2 viikkoa ja selvittääksesi sen ongelman joka jäi vaivaamaan mieltäsi. Kaksi viikkoa on 1 209 600 sekuntia.


1 209 600 sekuntia muodostaa melkoisen kontrastin varttisekunnille. Ehkä nyt ymmärrämme mitä Bill Gates aikoinaan tarkoitti tiedon valtateillä. Myös vuosi 1971 muodostaa valtavan kontrastin verrattuna vuoteen 2011. Elämme aivan uutta maailmakautta. Ihmisillä on kuitenkin samat ongelmat kuin ennenkin. Ja kristittyinä kamppailemme valtavasta aineelliisesta edityksestä huolimatta samojen ongelmien kanssa kuin sukupolvemme ennen meitä. Yksi näistä ongelmista on "Totuus ja harha."

II näytös. Mitä päivän evankeliumi Matt. 7: 13–14 tahtoo meille sanoa.
Seuraavaksi voimme kysyä, tai meidän pitää kysyä, mitä päivän evankeliumiteksti tahtoo meille oikein sanoa. Jos tuo puhe ahtaasta portista ammutaan oikein tiukan tiukan seulan lävitse niin asia voidaan hyvin lyhyesti ja tiiviisti. Alkuperäisessä yhteydessäänhän puhe ahtaasta portista tarkoittaa sitä että koko vuorisaarna, josta päivän lyhyt evankeliumiteksti on peräisin tulee ottaa kirjaimellisesti ja aivan todesta. Miten se tänään pitäisi tulkita; siitä voimme olla montakin mieltä ja jopa kiistellä. Tärkeintä on, että se vaikuttaa meissä vielä senkin jälkeen kun astumme ulos kirkon ovesta. Tärkeintä on, että se vaikutta meissä vielä huomennakin ja pitempääkin.


Niin! Sanotaan se jälleen kerran. Matteuksen evankeliumin luvut 5-7 ovat harkitun kirjallisen suunnitelman tulos, ja niillä halutaan sanoa jotain erityistä. Kokonaisuus on koottu useammasta Jeesuksen puheesta ja sanonnasta ja näin on haluttu painottaa jotain aivan erityistä. Lavean tien kulkijoilla Matteuksen evankeliumin kirjoittaja tarkoitti Jeesuksen kansaa eli juutalaisia, ja ahtaan portin väki oli se porukka jolle Matteuksen evankeliumi kirjoitettiin. Evankeliumin kirjoittajan mielestä vanhan liiton väki oli epäonnistunut ja nyt näyttämölle oli astunut uusi porukka jonka piti elää ja toteuttaa ankarat vaatimukset jopa ankarammin kuin kirjaimellisesti. Tätä tarkoittavat sanat:  

”Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.”

Ja mitä vaadittiin? Otetaan jotain ”lievemmästä” päästä:  

”Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut'. Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi. Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta.”

Me luterilaiset olemme tunnetusti järjen kansaa ja haluamme tarkastella, vuosisataisen perinteemme mukaisesti, kaikkea järjen valossa ja esimerkiksi rippikoulussa ei voi olla meidän perinteemme mukaista se, että mittaisimme uskon määrää. On parempi saada eväitä matkan varrelle, saada nykysanoilla myös hieman kuluttajansuojaa. Maailma on täynnä kaikenlaisia selittäjiä ja viheltäjiä. Niin... Avara portti ja lavea tie voidaan ymmärtää tätä taustaa vasten aivan hyvin. Ahdas portti ja kapea tie voivat olla jotain aivan muuta miltä ne aivan ensiksi kuulostavat. Juuri tästä oma aikamme on täynnä paljon varoittavia esimerkkejä. Elämä on pelkkä pitkä rippikoulu ja se tarkoittaa sitä, että kaikki kirkon toiminta elää vain opetuksen ja oikean opetuksen ympärillä. Kerrataan vielä yksi asia mitä kaste-, ja lähetyskäskyssä, Matteuksen evankeliumin viimeisissä sanoissa, sanotaan: ”ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” Mitä tämä sitten tarkoittaa? Palaamme siihen tämän saarnan lopussa...

III näytös. Hieman vääristä profeetoista.
Päivän evankeliumitekstimme ei todellakaan ole pitkä ja monisanainen. Mutta siinä on sisältöä ja ennen kaikkea se avaa näköaloja, paljon näköaloja. Se saa oikeat mittasuhteensa vasta yhteydessä jossa tarkastelusuhteena on koko maailmanhistoria; jo eletty ja vielä edessämmekin oleva ja tuleva. Tänään laulamme myös erään virren jossa tämä asia sanotaan varsin selkeästi. Virren 165 sanoma kertoo meille mistä on kyse. Kun kaikki kaatuu ja on kaatunut on aina jäänyt jäljelle yksi ja sama asia joka ei ole meistä ihmisistä riippuvainen.
 

Jeesuksen Kristuksen kirkko on sama oli aikakusi mikä tahansa. Eikä se ole koskaan ollut riippuvainen ajasta eikä sen ilmiöistä. Tiedot valtatiet ovat toki uusi asia ja olemme tunteneet käsitteen vasta parin vuosikymmenen ajan. Jotta tekisimme oikeutta sille mikä kirkon sanoma voi olla silloin kun sanaa oikein saarnataan ja tulkitaan, niin voimme puhua aivan oikeutetusti uskon valtatiestä. Jeesus ei turhaan sanonut ”Minä olen tie totuus ja elämä.”

Tietysti elämme välillä aikoja jolloin tietyt sanat polttavat pahasti joidenkin suita. Ei puhuta mielellään tietyin ja niin perinteisin sanoin ja käsittein. Enää  ei  tarvitse puhua uskosta,  riittää  että  on  kiinnostunut. Ja jos  ennen  puhuttiin hengellisyydestä  niin  nyt  puhutaan  henkisyydestä. Ja jos  ennen  puhuttiin  synnistä  niin  nyt  puhutaan  rikkonaisuudesta. Sellainen vaikea  ja  loukkaava  käsite  “sovitus”  voidaan  korvata  jopa  “läsnäololla.” Ja kaiken huipentumana Jeesuksesta  ei  tarvitse  enää  puhua,  riittää  yleislavea  puhe  Jumalasta. Tällaista puheenpartta kuullaan tänä päivänä paljon ja niidenkin suuta joiden tulisi vaalia kirkon oppia ja ykseyttä. “Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen.” 

Kysymys kristityn kuluttajasuojasta on hyvin ajankohtainen. Eikä tällä välttämättä pidä tarkoitettaman niitä kaikenmaailman selittäjiä ja viheltäjiä joita maailma on aina täynnänsä. Uskon valtatie on perustettu ihmisen ja Jumalan välille ja Jeesus Kristus on sen rakentanut. Ihmisen oli sitä mahdotonta rakentaa ja siksi juuri tarvittiin se, että Jumala tuli ihmiseksi.

IV näytös. Lyhyt konkluusio.
Elämä on pelkkä pitkä rippikoulu ja se on kulkemista uskon valtatiellä. Valtatiellä ei tietystikään ole nopeusrajoituksia, ja joskus voi kulkuneuvo hajota tai polttoaine loppua. Mutta asia vain on niin ihmeellinen, että tuolla tiellä voi aina aloittaa matkan uudelleen vaikka olisikin joutunut palaamaan lähtöpisteensä. Kun tiedämme miten armoton meitä ympäröivä maailma voi olla, niin on todella lohdullista tietää että on olemassa yksi paikka joka poikkeaa muista aivan olennaisella tavalla. Alussa loimme kuvaa siitä millainen maailma oli silloin joskus 40 vuotta sitten sen kuuluisan Yleisradion lakon aikaan, ja miten sen ajan ilmiöt poikkeavat tämän päivän tilanteesta. Toisaalta tiedon valtateilläkin on vaaransa. Miljoona hakutulostakaan ei takaa sitä, että sinulla olisi juuri se tieto jota etsit. Sitä on osattava käyttää ja aina tarvitaan arvioivaa mieltä. Niin, kuluttajansuojaa tarvitaan sielläkin ja sielläkin on monenlaisia portteja.


Itse asiassa tämän tämän pyhän teksteistä löydämme hyvinkin vankkaa puhetta kristityn uskon kuluttajasuojasta. Lopetamme nyt nämä omat pohdintamme ja kuulemme valmista puhetta Uuden testamentin I Johanneksen kirjeestä. Ne ovat hyviä sanoja jotka tuovat levottomaan ja kaikkea pohtimaan pyrkivälle sydämellemme rauhan: “Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta. Yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta. Sellainen henki on Antikristuksen henki, jonka te olette kuulleet olevan tulossa ja joka jo on maailmassa.” AMEN. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti