Ymmärrys on kuulijan korvissa, mutta mitä tahdomme?
Jouluevankeliumin henkilögallerian III saarna. Lukija.
Jouluaatto
Saarna 24 dec mmx
Kirkkoherra Torsti Äärelä
Omelia DOCG
Evankeliumi: Luuk. 2: 1–20
Siihen aikaan antoi keisari Augustus
käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano. Tämä
verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa Syyrian
käskynhaltijana. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin
omaan kaupunkiinsa. Niin myös Joosef lähti Galileasta, Nasaretin
kaupungista ja meni verollepanoa varten Juudeaan, Daavidin kaupunkiin
Betlehemiin, sillä hän kuului Daavidin sukuun. Hän lähti sinne yhdessä
kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan
tuli Marian synnyttämisen aika, ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän
kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa
majapaikassa. Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa
laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran
kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet, mutta enkeli sanoi
heille: »Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon
koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja.
Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen,
joka makaa kapaloituna seimessä.» Ja samalla hetkellä oli enkelin
ympärillä suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen:
– Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän
rakastaa.
Näkökulma lukijassa
Meille suomalaisille on tuttu sanonta, vanha sanonta,
”kauneus on katsojan silmissä!” Näin varmasti on, mutta mitä tulee
tekstin ja sellaisen perinteisen tekstin kuin jouluevankeliumin
kuulemiseen niin voimme sanoa varmasti myös ”ymmärrys on kuulijan
korvissa.” Näissä kahdessa väitteessä ”kauneus on katsojan silmissä” ja
”ymmärrys on kuulijan korvissa” on tietenkin molemmissa kyse siitä, mitä
ihmisen päässä niin sanotusti tapahtuu, sillä ei noita asioita päätä ja
arvota silmä eikä korva!
Ja juuri kuulemisessa ja näkemisessä on myös kyse siitä, että olemme
menneisyytemme vankeja ja orjia.
Uudistuminen on perin vaikeaa
vaikka maailma on täynnä persoonallisen näköisiä ihmisiä, lopulta yhtä
kauniita kaikki, ja mielenkiintoisia tekstejä lukea ja kuulla. On vaikea
päästä eroon arvostuksista ja päähänpintymistä, ja sitten kun on veilä
riesana se viheliäinen alitajuntakin.
Niin, ymmärrys on tosiaankin kuulijan korvissa. Tällaiseen tulokseen
päätyy nykyään jokainen kirjallisuuden asiantuntija. Kun joku kirjoittaa
jotakin niin asia on vain niin, että hän ei voi sen jälkeen juuri
vaatia keneltäkään kirjaimellista tulkintaa. Kaikki on sen jälkeen
alttiina muutokselle. ”
Ajat muuttuvat ja me niiden mukana on myös
sanottu.” Suurella vaivalla laaditut laitkin muutetaan kerran ajan
vaatimuksia vastaavaan muotoon ja niitä tulkitaan ja niiden tulkinnoista
etsitään ennakkotapauksia.
Yksi kaikkein ihmeellisimmistä teksteistä mitä maailmassa on,
ellei peräti ihmeellisin on Luukkaan jouluevankeliumi. Niinpä ei ole
ihme että jouluevankeliuminkin on elänyt elämäänsä kohta kahden
vuosituhannen ajan ja tulee sitä vielä elämään, niin kauan kuin
Jeesuksen Kristuksen kirkko täällä elää ja on.
Kun siis kuuntelemme jouluevankeliumin sanomaa niin meissä tapahtuu aina
jotakin jotakin. Nimittäin se mitä odotamme ja haluamme luo aina
kulloisenakin kuulemishetkenä sen tulkinnan. Eri asia onkin sitten se,
lähteekö se elämään elämää joka luo jotain uutta ja tuo muutosta omaan
elämäämme. Tai voimme sanoa, saako se lähteä elämään ja rikastuttamaan
omaa ja lähimmäistemme elämää.
Luukas ja lukijat
Olemme tässä kolmena edellisenä vuonna koettaneet paneutua
Luukkaan evankeliumin henkilögalleriaa pienen yleisluontoisen johdannon
kera, ja miettimällä sitä mitä tarkoittaa se, että jouluevankeliumi on
kahden ruhtinaan kertomus, ja viime vuonna puhuimme paimenista. Tänä
vuonna puhumme yhdestä hyvin tärkeästä henkilöstä joka liittyy
jouluevankeliumiin hyvin olennaisesti. Niin olennaisesti, että ellei
tuota henkilöä ei olisi niin ei olisi myöskään jouluevankeliumia.
Kukahan se oikein mahtaisi olla?
Jos joku arveli, että se oli Luukas niin kyllä erehtyi hieman. Tärkeähän
hän oli koska oli koko evankeliumin ihmisperäinen laatija, mutta sen
olisi toki voinut kirjoitta joku muukin.
Tänään puhumme vielä
hieman jouluevankeliumin lukijasta ja kuulijasta, kenestä tahansa
meistä.
Varmastikin tänä päivänä Luukas myös itse ihmettelisi mitä hän oikein on
kirjoittanut! Tietysti on eri asia millainen on hänen olinpaikkansa
tänään. No sitä emme pohdi sen enempää, mutta voimme ajatella että jos
hän ei olisi kuullut omaa jouluevan-keliumiaan liki kahteentuhanteen
vuoteen niin ihmetys voisi olla suuri! Nimittäin josku sitä on
ihmeissään vaatimattomampikin kirjuri omien vaatimattomien kirjoitusten
äärellä ja paljon pienemmällä perspektiivillä.
Odotuksemme eivät ole Jumalan odotuksia
Tänä jouluna on puhuttu siitä kuinka sosiaalinen
pahoinvointi on suurta ja ihmiset ovat eriarvoisia. Asia on varmasti
totta ja tällaisten seikkojen poistamiseksi on tehtävä työtä. On
varmasti totta että tuollaisissa sanoissa kuvastuu jotain mikä on aivan
varmasti totta ja vieläkin todempaa.
Mutta kun pitäisi nähdä asioiden taakse. Eikä siinä ole mitään mieltä,
että välillä julistetaan armoa ja välillä sitten lakia eli ihmisten
syntisyyttä kelvottomuutta tai sitten jos asiaa ei uskalleta sanoa
oikein kunnolla ääneen niin puhutaan vain sosiaalisesta
eriarvoisuudesta.
Asia on vähän sama kuin menisit lääkärille
mutta sinua tutkimatta lääkäri vain toteaisi sinun olevan sairas ja
kuvailisi yleislaveasti oireitasi ja lopuksi toivottaisi jaksamista ja
parhaassa tapauksessa joulun alla Hyvää joulua!
Oikea lääkäri tutkii sinut ja määrää lääkkeet jotta paranemista voidaan
nopeuttaa ja tuhoisat seuraukset jopa välttää. Ja jos lääkäri on oikein
hyvä niin hänpä kehottaa, jos se vain on mahdollista, parantamaan
elämäntapoja. Jos vaivat johtuvat tuhoisista elämäntavoista niin vastuu
terveydestä sälytetään potilaallekin. Yhtä kaikki jos tämä rinnastus
tuodaan tähän päivään ja vaikkapa kirkkomme menoon niin herää tietysti
kysymyksiä.
Kun Jumala suunnitelmansa mukaisesti toimi ensimmäisenä jouluna niin ei
kysytty mitään kansalaismielipiteitä. Ei mielipiteitä siitä mikä on
mahdollisesti loukkaavaa ja mitä on vaikea hyväksyä. Täysin toinen
todellisuus murtautui maailmaamme ja ikuisiksi ajoiksi. Jumalan poika
syntyi maailmaan ja eli kanssamme ollen uskollinen hamaan
ristinkuolemansa saakka.
Lopetus
Mutta siitä huolimatta jouluevankeliumin totuus rakentuu vasta kuulijan
korvissa ja pään sisässä. Mutta jos haluamme etsiä siitä yhden asian
josta lähdemme liikkeelle, niin käyköön siihen sitten sanat ”Älkää pelätkö!”
Lopuksi
Jouluevankeliumin
sanoma pätee kaikkina muinakin päivinä kuin jouluaattona ja
joulupäivänä. Sen on oltava totta jokaisena päivänä ja sen on tultava
tulkituksi, ja todeksi korvissamme ja mielissämme. Kun se on kuultu niin
vastuu on lukijoilla. Mutta älkäämme pelätkö tässäkään! Armoa saamme
jälleen kerran ja se on siinä, että voimme edetä eteenpäin
rauhallisesti. Kirkko on tehnyt matkaansa jouluevankeliumin kanssa jo
kohta kaksi tuhatta vuotta eikä loppua näy. Mikään ei ole tuota matkaa
pysäyttänyt eikä tule pysäyttämäänkään. Jouluevankeliumi saa tehdä
työtänsä ja se mitä siinä sanotaan ei ole ihmisten aikaansaannos, ei
minkään kyselyn tulos, se ei ole minkään uudistuksen eikä muuttamisen
tulos. Se on kutsu ja haaste meille kaikille ja tulkinta on meidän
korvissamme ja päässämme. Jos pysähdymme sen äärelle niin se tekee
meissä varmaa työtänsä, sillä se ei ole ihmisten tekoa. AMEN.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti