torstai 20. maaliskuuta 2008

Merkki toisenlaisista arvoista — Kiirastorstai — Pyhä ehtoollinen. 2.vsk.


Merkki toisenlaisista arvoista.
Kiirastorstai
Pyhä ehtoollinen
Saarna 20 mars mmviii
Kirkkoherra Torsti Äärelä
Omelia DOC


Evankeliumi
Joh.  13:1-15

Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti. He olivat kokoontuneet aterialle, ja Paholainen oli jo pannut Juudaksen, Simon Iskariotin pojan, sydämeen ajatuksen, että tämä kavaltaisi Jeesuksen. Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla. Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: »Herra, sinäkö peset minun jalkani?» Jeesus vastasi: »Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät.» Pietari sanoi hänelle: »Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!» Jeesus vastasi: »Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani.» Silloin Simon Pietari sanoi: »Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää.» Tähän Jeesus vastasi: »Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas. Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki.» Jeesus tiesi, kuka hänet kavaltaisi, ja siksi hän sanoi, etteivät he kaikki olleet puhtaita. Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille: »Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille.»


I  Väärä  järjestys
Ensimmäinen  pääsiäinen  oli  sitten  ovella,  ja  ensimmäinen  pääsiäisateria oli katettu. Jeesuksen  elämä  oli  kulkemassa  kohti  loppuaan ja vain hän itse tiesi  asiasta.  Hän  oli  siitä  kertonut  mutta  sana  ei  ollut  mennyt  perille.  Paljon  hän  oli  niiden  vuosien  mittaan  opettanut. Hän oli elämällä elänyt oppilaidensa  kanssa  monia  asioita  todeksi  mutta  kovin hitaita  he  olivat  olleet  ymmärtämään  ja  oppimaan. 


Ja  kaikista  suurimmat  opetukset  olivat  vielä  edessä.  Itse  ensimmäinen pääsiäinen  tulisi  opettamaan  sellaisia asioita joiden sisäistäminen veisi heidän koko loppu elämänsä. Heille ja varsinkin heille intensiivijakso Jeesuksen  parissa  oli vain alkua, elämä tulisi  olemaan heille, kuten kaikkien aikojen ja aikakausien kristityille todellakin  “se  pelkkä  pitkä  rippikoulu.

Opetuslasten  päässä  liikkui  monenlaisia  asioita,  ja  yksi  heistä oli jo pettänyt opettajansa.  Muilla  oli  mielessä  yksi  hyvin  perus-inhimillinen  asia, nimittäin valta.  Se  liittyi  paljon  vääriin  käsityksiin  Jeesuksen  elämäntehtävästä. Hänen valtansa  ei  ollut  tästä  maailmasta.  Osoituksena  siitä  oli  hänen  kummalliselta tuntuva  käyttäytymisensä  ja  varsin  nurinperäiset  teot.


II  Jalkojen  pesusta
Elämä  Jeesuksen  ajan  Palestiinassa  oli  erilaista.  Ihmisten  vaate-tuskin  oli  aivan  erilainen  kuin  nykyään.  Ei  ollut  tee-paitoja,  ei  farkkuja  eikä  sukkia.  Kenkinä  oli  sandaalit  jos  ei  aina  niitäkään.  Maantiet  ja  kylänraitit  olivat  pölyisiä  ja  sateisempaan  aikaan  suorastaan  rapaisia.  Pienet  jos  isommatkaan  männynkävyt  eivät  kovin  paljon  menoa  haitanneet,  niihin  totuttiin  jo  pienestä  pitäen.  Jalat  olivat  ahavoituneet,  suorastaan  parkkiintuneet  ja  ennen  kaikkea  aina  likaiset,  jopa  pinttyneen  likaiset.  Ja  vettä  ei  tuohon  maailmanaikaan  todellakaan  ollut  aivan  holvattavaksi  asti.  Ennen  juhla-ateriaa  oli  tapana  pestä  jalat  ja  rikkaimmissa  piireissä  se  oli  palvelijoiden  tehtävä.


Jeesus  ja  opetuslapset  olivat  siis  käymässä  viettämään  ensimmäistä  pääsiäisateriaa;  pian  Jeesus  asettaisi  ehtoollisen.  Koko viikko  oli  kuljettu  ympäri  Jerusalemia  ja  jalatkin  olivat  pölyiset  ja  likaiset.  Ja  juuri  nyt  saamme  jälleen  nähdä  sen  kuinka  Jeesus  laittaa  asiat  jälleen  kerran  aivan  nurinperin.

Hän  joka  opetuslastensa  mielissä  väikkyy  tulevana  juutalaisten  kuninkaana  pistää  asiat  todellakin  aivan  nurinperin.  Mitähän  liikkui  tulevien  apostolien  päässä?  Kyllä  heillä  varmasti  olisi  tulevassa  valtakunnassa  lokoisat  olot  kun  kerran  tuleva  juutalaisten  kuningas,  Daavidin  valtakunnan  tuleva  perustaja,  pesee  heidän  jalkansa.  Turhaan  me  olemme  tuomitsemassa  Juudasta  joka  kavalsi  Jeesuksen.  Niin,  ehkäpä  Johanneksenkin  ankarassa  Juudas-kritiikissä  on  enemmän  sitä  inhimillisempää  puolta,  jota  Raamatussa  todella  on  Jumalallisen  rinnalla  erottamattomasti. 

Miettikäämme  vain  tuota  asiaa,  menkäämme  noiden  yhdentoista  pääkopan  sisälle  edes  hetkeksi  aikaa.  Heillä  ei  ollut  mielessään  muuta  kuin  oman  edun  tavoittelu  ja  tuleva  kunnia.  Ehkä  ajateltiin  myös  sitä,  että  “nyt  me  saamme  korvauksen  kaikesta  siitä  mistä  olemme  luopuneet  näiden  kolmen  ja  puolen  vuoden  aikana.  Olemmehan  luopuneet  perheistämme  toimeentulostamme  tuon  merkillisen  miehen  vuoksi.  Nyt  saamme  hyvityksen  ja  oikein  korkojen  kanssa.”  Siis  hyvin  inhimillistä  ajatuksenjuoksua  kaikki  tyven. 

III  Mitä  evankeliumi  haluaa  meille  tässä  opettaa
Mutta  asian  todellinen  laita  oli  aivan  toinen.  Jeesus  edusti  aivan  toisenlaisia  arvoja  mihin  oltiin  totuttu,  ja  miten  kummalliselta  se  voi  nytkin  kuulostaa  niin  arvoja  jotka  edelleenkin  ovat  kristityille  hyvin  pitkälle  sisäistymättömiä,  kerrassaan  mahdottomia  ja  loukkaavia.  On  kyse  aivan  totaalisesta,  kaiken  läpitunkevasta  toiseudesta,  siitä  että  jokin  asia  on  vain  aivan  eri  tavalla  kuin  valtaosalla,  melkein  kaikilla,  ihmisillä  arvojärjestyksessään  on.  Se  mitä  Jeesus  teki  pestessään  oppilaittensa  jalat,  sen  tarkoitus  on  opettaa  meille  ainakin  kaksi  asiaa.


Ensiksikin;  juuri  tuossa  jalkojen  pesun  tapahtumassa  ilmenee  jotain  joka  on  aivan  verrannollista  Jumalamme  suureen  pelastus-suunnitelmaa.  Se  todella  on  merkki  aivan  toisenlaisesta  suhtautumistavasta  mitä  peri-inhimillinen  on.  Jumala  etsii  ihmistä  eikä  haluaisi  hänen  sortuvan.  Niinpä  niin:  “Jumala  on  rakastanut  maailmaa  niin  paljon  että  antoi  ainoan  poikansa  ettei  yksikään  joka  häneen  uskoo  joutuisi  kadotukseen  vaan  saisi  iankaikkisen  elämän.” Jeesuksen  toiminnassa  kun  hän  pesi  oppilaidensa  jalat  näemme  välähdyksen  tästä  suhtautumistavasta  kaikista  konkreettisimmin.

Ja  toiseksi  kertomus  jalkojen  pesemisestä  todellakin  antaa  myös  konkreettisen  esimerkin  siitä  kuinka  Jeesuksen  seuraajien  tulee  elää  keskenään.  Seuraavat  Jeesuksen  sanat:  “Jos  nyt  minä,  teidän  herranne  ja  opettajanne,  olen  pessyt  teidän  jalkanne,  tulee  myös  teidän  pestä  toistenne  jalat.  Minä  annoin  teille  esimerkin,  jotta  tekisitte  saman  minkä  minä  tein  teille.”

Jalkojen  peseminen  ei  ole  keskuudessamme  tapa  osoittaa  laupeutta,  mutta  kun  ymmärrämme  tuon  ympäristön  ja  sen  asettaman  tilanteen  on  se  tekona  esimerkillinen.  Tänään  jalkojen  peseminen  voi  olla  mitä  tahansa  joka  ei  lähde  ihmisen  oman  edun  tavoittelemisesta  eikä  hänen  oman  persoonansa  korostamisesta.  Toki  ihminen  tekee  monenlaista  jalkojen  pesua  oman  persoonansa  kautta,  siitä  emme  pääse  yli  emmekä  ympäri.  Antakoon  Herra  siis  meille  aina  kyvyn  nähdä  lähimmäistemme  tekojen  tarkoitusperät. AMEN.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti