sunnuntai 8. huhtikuuta 2007

Varsin kiittämätön juttu — Pääsinpäivä — Kristus on ylösnoussut. 1.vsk.


Varsin  kiittämätön  juttu
Pääsinpäivä
Kristus on ylösnoussut

Saarna 08  april  MMVII 
Kirkkoherra Torsti Äärelä
Omelia DOCG


Evankeliumi:  Luuk. 24: 1–12
Ensimmäisenä päivänä sapatin jälkeen naiset jo aamuvarhaisella menivät haudalle ja ottivat hankkimansa tuoksuöljyt mukaan. He havaitsivat, että kivi oli vieritetty haudan suulta, ja kun he menivät sisälle hautaan, he eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista. Kun he olivat ymmällä tästä, heidän edessään seisoi yhtäkkiä kaksi miestä sädehtivän kirkkaissa vaatteissa. Naiset pelästyivät ja painoivat katseensa maahan. Mutta miehet sanoivat heille: »Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista. Muistakaa, mitä hän sanoi teille ollessaan vielä Galileassa: ’Näin täytyy käydä: Ihmisen Poika annetaan syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulitaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.’» Silloin he muistivat, mitä Jeesus oli puhunut. Haudalta palattuaan naiset veivät tästä sanan yhdelletoista opetuslapselle ja kaikille muille. Nämä naiset olivat Magdalan Maria, Johanna ja Jaakobin äiti Maria, ja vielä muitakin oli heidän kanssaan. He kertoivat kaiken apostoleille, mutta nämä arvelivat naisten puhuvan omiaan eivätkä uskoneet heitä. Pietari lähti kuitenkin juoksujalkaa haudalle. Kurkistaessaan sisään hän näki ainoastaan käärinliinat, ja hän lähti pois ihmetellen mielessään sitä, mikä oli tapahtunut.


Aloitus:  Ponijuttu
Joskus  viime  vuosisadalla  eräässä  viikkolehdessä  julkaistiin  amerikkalaisperäistä  sarjakuvaa  joka  meillä  Suomessa  sai  nimen  “Sortin  sakkia.”  Sitä  julkaistiin  kahteen  otteeseen  ja  toinen  kertaa  ajoittuu  1970-luvulle.  Nykyajan  ihmisiin  se  tuskin  enää  purisi.  Sortin  perheessähän  oli  aika  monta  lasta.  Nuorimmilla  oli  heistä  tapana  jokaisessa  sarjakuvassa  ruikuttaa  vanhemmilleen:  “Me  tahrlotaan  poni.”  Ruikutus  jatkui  ja  jatkui  ja  niin  isä  lopulta  heltyi  ja  hankki  sen  ponin  lapsilleen.  Ja  mitähän  sitten  mahtoikaan  tapahtua.  Oliko  poni  mieluinen  kaveri  olleskaan?  Yksi  lapsista  tuumasi  että  ponilla  on  liian  pitkät  korvat,  toisen  mielestä  poni  oli  väärän  värinen,  kolmas  motkotti  muuten  vain  ja  kun  ei  ilmeisestikään  muuta  keksinyt  niin  sanoi  vain  yksinkertaisesti  että  poni  on  ruma.  Isä  oli  pahoillaan  asiasta  ja  sanoi  lapsilleen  että  älkääs  nyt  puhuko  tuolla  lailla.  Ja  mitähän  poni,  tuo  kauan  odotettu  poni  sitten  tekikään?  No  tietystikin  poni-parka  oli  aivan  masentuntut  ja  se  itki  valtavan  isoja  poninkyyneleitä.  Eikös  olekin  vallan  kiittämätöntä  sakkia  tuollaiset  lapset…  No  ehkäpä  lasten  mieli  muuttui  ja  ponikin  koki  olonsa  turvalliseksi  ja  ystävystyi  lasten  kanssa.


I  pääsiäisen  jälkeen
Kristillisen  kirkon  historia  on  yhtä  luopumisen  ja  kiittämättömyyden  historiaa.  Mutta  sellaistahan  se  on  koska  se  on  vajavaisten  ihmisten  tekemää  historiaa.  Opetuslapset  olivat  vähän samanlaisia  tapauksia  kuin  ponia  kovasti  odottaneet  lapset.  Sitten  kun  uutinen  ylösnousemuksesta  tuli  heidän  korviinsa  eivät  he  sitä  voineet  uskoa,  vaan  väittivät  naisten,  ylösnousemuksen  ensimmäisten  todistajien,  puhuvan  vallan  omia  juttujaan.  Voimme  vain  arvailla  millaisia  sanankäänteitä  he  viljelivät.  Mutta  sitten  Pietarilla  sytyttää.  Hän  varmaan  muistaa  kaikki  ne  ihmeelliset  asiat  jotka  Jeesus  oli  tehnyt,  hänen  suuruutensa,  pääsiäisen  ennakkonäytöksen  eli  Kirkastusvuoren  tapahtumatkin.  Hän  varmaan  ajatteli  että  Jeesuksen  ylösnousemusta  saattoi  pitää  aivan  luonnollisena  seuraamuksena  hänen  suuruudestaan,  minkä  Raamattukin  myöhemmin  ilmaisee  juuri  Pietarin  sanassa (Ap.t.  2:22-27): 


"Israelilaiset, kuulkaa mitä teille sanon! Jeesus Nasaretilainen oli Jumalan teitä varten valitsema mies. Sen Jumala osoitti niillä voimateoilla, merkeillä ja ihmeillä, joita Jeesus hänen lähettämänään teki teidän keskuudessanne, niin kuin tiedätte.  Tämän Jeesuksen te surmasitte. Te panitte lakia tuntemattomat pakanat naulitsemaan hänet ristiin, kun hänet oli annettu teidän käsiinne niin kuin Jumala oli suunnitellut ja ennalta nähnyt.  Mutta Jumala herätti hänet, päästi hänet kuoleman kidasta. Eihän edes ollut mahdollista, että kuolema olisi voinut pitää häntä vallassaan,  sillä Daavid sanoo hänestä:

"Minä näen alati edessäni Herran,
hän pysyy oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
Siksi minun sydämeni iloitsee ja kieleni
riemuitsee,
vieläpä ruumiini on lepäävä toivossa,
sillä sinä et hylkää sieluani tuonelaan
etkä salli pyhän palvelijasi ruumiin maatua.”


Olemmeko  me  sortin  sakkia,  kiittämättömiä?
Pääsiäinen  on  vertaansa  vailla  oleva  ihme.  Uskomaton  asia  jota  emme  osaa  arvostaa,  saatikka  sitten  olla  kiitollisia.  Martti  Luther  on sanonut  mm.  seuraavat  sanat  ihmisen  kiitollisuudesta,  tai  pikemminkin  kiitollisuuden  puutteesta:

“Se, joka ei tahdo kiittää Jumalaa, ei ole hyvä ihminen, vielä vähemmin kristitty. Jokainen, joka viitsii avata silmänsä, voi kuitenkin nähdä, kuinka lukemattomia kappaleita suuri Jumala on luonut hyödyttämään ja palvelemaan meitä."

Eikö siis ole syytä suuttua, kun ihmiset ovat niin kiittämättömiä, ja kun he eivät, vaikka Jumala lakkaamatta osoittaa heille ihmeitään, välitä yhdestä ainoastakaan niistä, ja vieläpä vähemmin ihailevat niitä ja iloitsevat niistä.”

Mutta  jospa  etsimme  hiukan  lieventäviä  asianhaaroja.  Miksi  pääsiäisen  sanomaa  on  niin  vaikeaa  käsittää.  Miksi  siitä  voi  tulla  Sortin  sakin  lasten  poni?  Löydämme  itsemme  varsin  helposti  opetuslasten  asemasta  jotka  luulivat  kaiken  päättyneen  Jeesuksen  kuolemaan.  Meillä  suomalaisilla  kun  on  tapana  keskittyä  liiaksi  pitkäperjantain  sanomaan  ja  unohtaa  kokonaisuus.  Kiirastorstai,  pitkäperjantai  ja  pääsiäispäivä  ovat  suuria  ihmeitä  kaikki,  mutta  niitä  jokaista  tarkastellaan  vain  erillisinä  tapahtumina  niin  silloin  mennään  harhaan,  eikä  myöskään  osata  kiittää…  Ylösnousemus  oli  merkki  kuolemasta  joka  ei  kuitenkaan  saanut  valtaa;  pitkäperjantai  katsoo  pääsiäisaamuun  ja  pääsiäisaamua  ei  olisi  ilman  pitkäperjantaita,  ja  jumalanpalveluksen  keskeinen  sisältö  on  ehtoollisen  vietossa,  ensimmäisen  kiirastorstain  tapahtumissa.  Kolmen  suuren  päivän  kokonaisuus  on  kannaltamme  siis  se  tärkein  asia.  Jos  olemme  kiittämättömiä  pääsiäisen  lahjasta  olemme  kiittämättömiä  monesta  asiasta, ja  siihenhän  me  niin  helposti  sorrumme.


Lopetus

Kiittämättömyyteen  jatkuvasti  sortuvia  ihmisiä  voi  liittää  toisiinsa  ainakin  yksi  yhteinen  asia.  Me  kaikki  etsimme  jotakin  elämämme  ajan.  Etsimme  ja  odotamme  sitä ponia,  ja  sitten  petymme  kun  se  poni  ei  olekaan  mielemme  mukainen. Etsiminen  itsessään  on  elämäntehtävä.  Ihminen  on  luotu  kysymään  miksi  eikä  ainoastaan  tyytymään  siihen,  että  elämä  menee  niin  kuin  on  mennäkseen.  Ihminen  kysyy  oman   olemassaolonsa  tarkoitusta  ja  tyydyttävä  elämä  löytyy  sen  jälkeen,  kun  tämä  kysymys  saa  jonkinlaisen  vastauksensa.
Kristillisen  uskon  ydinkysymys  on  kysymys  ylösnousemuksesta.  Kristillinen  usko  oli  lähtökohdissaan  uskoa  ylösnousseeseen  ja kuoleman  voittaneeseen  Kristukseen.  

Ylösnousemususko  ei  ratkea  loogisin  päätelmin  eikä  argumentein.  Se  jää  viime  kädessä  henkilökohtaiseksi  uskon  vakaumukseksi.  Kristillinen  kirkko  ei  voi  luovuttaa  tästä  uskosta  luopumatta  kaikesta.  Ylösnousemususko  voi tämän  aikakauden  ihmiselle  olla  melko  vieras  ajatus.  Kirkko  nähdään  mielellään  hyvän  etiikan  saarnaajana  tai  merkittävän  kulttuuriperinnön  siirtäjänä.  Tähän  ansaan  ei  pidä  langeta,  ikään  kuin  kirkon  olemassaolon  oikeutus  perustuisi  muhin  seikkoihin  kuin  ylösnousemususkoon. Sanoma  ylösnousseesta  Kristuksesta  on  toivon  julistus  tässä  maailmassa.  Näkymätön  leikkaa  näkyvän  maailman.  Ylösnousemuksen  jälkeen  kuolema  on  enää  ohut  verho näiden  kahden  välissä.  AMEN.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti