4. Sunnuntai
pääsiäisestä.
Cantate - Taivaan kansalaisena maailmassa
14 maius MMVI Saarna Auran kirkossa.
Kirkkoherra Torsti Äärelä
Hyvää ystävää etsimässä
Evankeliumi: Joh. 15: 10-17
Jeesus sanoi opetuslapsilleen: »Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun
rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.
Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja
teidän ilonne tulisi täydelliseksi. Minun käskyni on tämä: rakastakaa
toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan
voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta. Te olette
ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä. En sano teitä enää
palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä
ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni
kuullut. Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni
on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy.
Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte.
Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.»
Aloitus:
Monesti sanomme sanoja ja sanapareja, lauseitakin, miettimättä mitä ne oikein
tarkoittavat. Saati sitten miettisimme niitä, tai peräti kyseenalaistaisimme
ne. Yksi tällainen klassinen lausuma on: ”Vanhempiaan ei voi valita, ystävänsä
voi.” Pitäneeköhän paikkansa? Toinen lausuma on: ”Näytä minulle kaverisi, niin
kerron sinulle millainen olet.” Pitäneeköhän tämäkään paikkansa? Ensimmäinen
lausuma pitää varmasti paikkansa; ihminen on perintötekijöidensä summa, mutta
vain osaltaan... Mutta tuo jälkimmäinen puolisko väittämää: ”ystävänsä voi” ei
välttämättä pidä paikkaansa. Joistain tyypeistä ei nimittäin tule ystäviä
vaikka mitä tekisi, pitäisikö lausuma muuttaa muotoon ”Vanhempia ei voi valita,
mutta ne joiden kanssa haluaa olla voi.” Nimittäin kun puhutaan todellisesta
ystävyydestä, niin pitää muistaa se, että varmasti jollain tapaa ennalta
määrättyä se, kenen kanssa viihtyy. Kyse on siitä niin sanotusta
henkilökemiasta. Tietysti monesta muustakin seikasta on ystävyys kiinni, mutta
nehän vain tukevat väitettä. Ystävä voi siis odottaa jossain kaukana, ja emme
edes välttämättä koskaan löydä häntä. Toinen lausuma: ”Näytä minulle kaverisi,
niin kerron sinulle millainen olet” pitänee paremmin paikkansa. Nimittäin seura
tekee kaltaisekseen.
Teksti ja siitä nousevia ongelmia:
Päivän evankeliumi on osa isompaa puhetta. Kyse on ns. Jeesuksen testamentista,
hänen jäähyväispuheestaan Johanneksen evankeliumista. Meille jää päällimmäisenä
mieleen rakastamisen vaatimus, ystävyys ja hyvien hedelmien tuottaminen. Meille
suomalaisille ei ole niin kovin ominaista puhua Jumalasta ystävänä. Tietysti on
se virsi ”Jeesus parhain ystäväni.” Moni ei vain ole sisäistänyt Johanneksen
kaikkia sanoja, että ymmärtäisi miten yksinkertaisesta asiasta lopulta on kyse:
Joka on nähnyt Jeesuksen, on nähnyt Jumalan, Joka tuntee Jeesuksen, tuntee
Jumalan, Joka on Jeesuksen ystävä on myös Jumalan ystävä. Mutta, mutta; näinkö
tuli taas luotua kolminkertainen väittämä joka pitäisi vain hyväksyä mitenkään
kyseenalaistamatta... Voimmeko me tuntea Jumalan! Voimme oppia tuntemaan
Jumalan vain yhdestä lähtökohdasta. Yksi rippikoulun patenttikysymyksistä
loppukuulustelussa on juuri tuo: ”Kuinka voi oppia tunteman Jumalan?” Vaikka
siihen on myös yksi hyvin lyhyt ennalta annettu patenttivastaus niin
kaikenlaista selitystä kuulee. Vastaushan on ”Jumalaa ei oi oppia tuntemaan,
hän on itse ilmoittanut itsensä meille.” Ja tämä lyhykäinen lausuma on vain ns.
Pienoisevankeliumin, joka sekin on Johanneksesta, tiivistelmä. ”Jumala on
rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään,
joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”
Mutta
pienoisevankeliumikin on tietysti vain yksi lausuma muiden joukossa! Mitä se
tarkoittaa kun sanotaan ”joka häneen uskoo?” Joka lukee vähän enemmän joutuu
päästään pyörälle, ja silloin ovat kokeneemman ja viisaamman kristityn sanat ja
neuvot paikallaan... Voiko ihminen uskoa ja pelastua jos kerran emme voi oppia
tuntemaan Jumalaa? Tunnustuskirjojen, siis niidenkirjojen joissa kirkkomme oppi
on määritelty, mukaan kun Jumala on toisaalta tiennyt kaiken ennakolta, ja
määrännyt toiset pelastukseen ja toiset kadotukseen. Ja kadotukseen joutuvat
kadotukseen omasta syystä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita ennaltamääräämistä.
Edelleen voi viisastella: ”Millainen on se Jumala joka ei valitse, ei siis ole
kaikkivaltias?” Tähän on joku viisaampi ja kokeneempi sanaselittäjä vastannut:
”Varmasti noin onkin, mutta ei se sitä tarkoita etteikö Jumala haluaisi että
kaikki pelastuvat!” Jumalalle on kaikki mahdollista. Siksi hän antoi ainoa
poikansa kuolemaan meidän edestämme.
Voiko ihminen rakastaa ja olla ystävä?
Toiset ihmiset ovat mittapuu jonka perusteella mitataan se kuka on kristitty,
sillä kukaan ei voi olla kristitty yksinään... Kristitty tapaa toisensa tai
tulee tuntemaan toisensa, saattaapa tulla sellainen ketjureaktiokin että syntyy
seurakunta ja seurakuntayhteys! Mielenkiintoista... Seurakunnanhan tulisi olla,
aivan kuten sen nimikin ajatuksena sisältää: yhteyttä etsivien ja kokevien
ihmisten joukko, toisiaan rakastavien ja sietävien jumalanpalvelu- ja
hartausyhteisö eikä vaan teknisluontoinen sateenvarjo jonka alla on tilaa eri
nurkkakunnille. Sillä nurkkakuntalaisuus vie lopulta kaaokseen, sitten tuhoon.
Lopulta ei enää ymmärretä sitä mitä on julistettava...
Mitä on julistettava itsestäänselvyytenä?
Ylösnoussutta Jeesusta Kristusta, aivan kuten ensimmäiset kristitytkin tekivät,
kukin armonlahjojensa ja järjestyksen mukaan, hyviä ja pahoja erottelematta.
Sillä ajatus ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta on mahtavin
ihmiskuntaa koskaan kohdanneista väitteistä. Se on ajatus, omaleimainen ajatus,
joka ei ole sidoksissa mihinkään aikaan, henkilöön, joukkokuntaan tai puolueeseen
tai puolueohjelmaan, ei kenenkään ihmislapsen ongelmista ja patoumista
nouseviin vääristymiin, ei sukupuolivihaan, ei pelkoon ja kateuteen, ei
ylipäätänsä mihinkään joka on ihmisestä lähtöisin...
Kaiken nurkkakuntaisuuden alku seurakunnassa on siinä, että sitoudutaan
johonkin muuhun kuin ensimmäisen pääsiäisen ihmeeseen. Kirkon ja seurakunnan
tulee olla maailmalle vieras, mutta ei kuitenkaan eristyvä, ihmisistä eristyvä.
Mutta jos se kärsii kroonisesta alemmuudentunteesta ja pikkusieluisuus nousee
hyveeksi, voi sitä kirkkoa ja seurakuntaa. Eikö kristittyjen pitänyt olla
maailman suola. Mutta kun suola ei enää ole suolaa, niin älkää sitten
ihmetelkö:
"ei ole suolaa suolattomuudelle
ei suolaisempaa suolaa
ei suolan suolaajaa
ei suoltajaa suolalle
ei ylisuolalla suolaajaa”
Nurkkakuntaisuuksien riivaama seurakunta ei enää pysty tunnistamaan omaa
itseisarvoaan eikä sitä hakemaan, ja tuskinpa se enää tunnistaisi aitoa
parannussaarnaakaan. Surkeuksien surkeus, vetää hieman masennuksen
puolelle, ei auta kuin hieman masentuneella äänensävyllä todeta
psalminlaulajan sanoin: - ”Kaikki ovat luopuneet hänestä - kelvottomia
kaikki tyynni! Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei yhtäkään.” (Ps 14:3) -
Sillä kahta herraa ei kukaan voi tuntea ja palvella, ei pystynyt, ei halunnut
eikä tahtonut edes Jeesus Kristus! Mutta tänään moni uskoo pystyvänsä. Pitää
vain kysyä: Kenen voimin, kenen voimin? Eikö se ollutkaan niin, että jos sinä
palvelet kahta Herraa, niin toista sinä rakastat, toista vihaat?
Mutta jos Isä antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille, lähettää
sateen niin hurskaille ja jumalattomille, Hmm... tekisi mieli aivan peukaloida
Matteuksen vuorisaarnan ja itse Mestarin sanoja ja muuttaa viimeinen lause
muotoon: hurskaille, jumalattomille ja monipuuhaisille. Mutta kuka on kaunista
tähkää ja kuka mitäkin... Tulee nimittäin se korjuupäiväkin. Ajatelkaa Jeesuksen
sanoja ja niistä juontuvaa seuraavaa ajatuksenjuoksua: Taivaallinen Isä on
täydellinen, hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää
sateen niin hurskaille kuin jumalattomille... Niin kauan kuin aurinko nousee ja
sade lankeaa maahan on aika etsiä niiden lähettäjää...
”Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää,
huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä!
Hylätköön jumalaton tiensä
ja väärintekijä juonensa,
kääntyköön takaisin Herran luo,
sillä hän armahtaa,
turvautukoon Jumalaan
Sillä hänen anteeksiantonsa on runsas.
Olla täydellinen kuten taivaallinen Isä on täydellinen! Siinäpä se on; olisi
tunnettava se täydellisyys jota haluaa!!! Mutta hänen seuraansa ei noin vain
pääse. Jumalaa ja hänen tahtoaan emme voi tuntea ellei hän ensin ole
ilmoittanut meille itseään. Jeesus oli aito Jumalan tahdon kuuluttaja, ja vain
hän tietää mitä hänen Isänsä haluaa. Juuri Jeesus on sanonut: Olkaa siis
täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. Seura tekee
kaltaisekseen, nurkkakunta erottaa sinut lähimmäisestäsi, pitää etsiä hyvää
seuraa, se rakentaa seurakuntaa.
Seura tekee kaltaisekseen. Mutta sekään ei riitä; on etsittävä todella hyvää
seuraa, on tehtävä parannus ja laitettava pois kaikki sellainen joka ei rakenna
yhteistä seurakuntaa, silloin on tilaa lähimmäisellekin. Paavalin sanoin: ”Kun
olin lapsi, puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset.
Nyt, kun ole mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen”. Ja edelleen
on etsittävä äärimmäisen hyvää seuraa, niin hyvää seuraa että vain yksi voi
sitä antaa... Hänen seuraa joka kuulutti Taivaallisen Isän tahtoa. AMEN.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti