Torsten Sandbergin saarnoja vuosilta 2004-2021. 107 tuokiota uusprotestanttista pohdintaa...
sunnuntai 14. helmikuuta 2010
Väärästä assosiaatiosita rakkauteen — Laskiaissunnuntai — Jumalan rakkauden uhritie. Epistolasaarna.
Väärästä assosiaatiosta
rakkauteen. Laskiaissunnuntai. Jumalan rakkauden uhritie Saarna 14 feb mmx Kirkkoherra Torsti Äärelä EpistolasaarnaGrande
omelia Evankeliumi: Luuk. 18: 31–43
Jeesus kutsui kaksitoista opetuslastaan luokseen ja sanoi heille: »Me menemme
nyt Jerusalemiin. Siellä käy toteen kaikki se, mitä profeetat ovat Ihmisen
Pojasta kirjoittaneet. Hänet annetaan pakanoiden käsiin, häntä pilkataan ja
häpäistään ja hänen päälleen syljetään, ja he ruoskivat häntä ja tappavat
hänet. Mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.» Opetuslapset eivät
ymmärtäneet Jeesuksen sanoista mitään. Asia pysyi heiltä salassa, eivätkä he
käsittäneet, mitä Jeesus tarkoitti. Kun Jeesus lähestyi Jerikoa, tien vieressä
istui sokea mies kerjäämässä. Kuullessaan, että tiellä kulki paljon väkeä, mies
kysyi, mitä oli tekeillä. Hänelle kerrottiin, että Jeesus Nasaretilainen oli
menossa siitä ohi. Silloin hän huusi: »Jeesus, Daavidin Poika, armahda minua!»
Etumaisina kulkevat käskivät hänen olla hiljaa, mutta hän vain huusi entistä
kovemmin: »Daavidin Poika, armahda minua!» Jeesus pysähtyi ja käski tuoda hänet
luokseen. Mies tuli, ja Jeesus kysyi häneltä: »Mitä haluat minun tekevän
sinulle?» Mies vastasi: »Herra, anna minulle näköni.» Silloin Jeesus sanoi
hänelle: »Saat näkösi. Uskosi on parantanut sinut.» Siinä samassa mies sai
näkönsä, ja hän lähti seuraamaan Jeesusta ylistäen Jumalaa. Ja kaikki, jotka
näkivät tämän, kiittivät ja ylistivät Jumalaa. Saarnateksti: 1. Kor. 13
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi
rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Vaikka minulla olisi
profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja
vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta
minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni
nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta
puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi. Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus
on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy
sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä
pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää,
kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei koskaan katoa.
Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.
Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, mutta kun
täydellinen tulee, vajavainen katoaa. Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi,
minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt
sen mikä kuuluu lapsuuteen. Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin
arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä
vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut
täydellisesti tuntee. Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta
suurin niistä on rakkaus.
Joku jääkiekon ystävä, ja ennen kaikkea ikuisesti edesmenneen
neuvostojääkiekkoilun ystävä on sanonut jotain joka jää muistoihin eikä koskaan
katoa. Nuo sanat kuuluvat: ”Näiden kolmen muisto ja kunnia ei koskaan katoa:
Harlamov – Petrov – Mihailov, mutta suurin heistä on Maltsev.” Kuulostaako
tämä tutulta, jopa kiusallisen tutulta?
Varmaankin tuon pienen viisauden lausuja on kieltämättä puhunut totta, aika
moni on sitä mieltä että kyllä Maltsev heistä se suurin loppujen lopuksi oli.
Mutta lauselma, siis juuri äsken kuultu lauselma, kertoo meille muutakin. Sehän
on varsin tutun kuuloinen vaikka sen sanat ovat vähän erikoisemmat kuin
alkuperäisessä yhteydessä. Jos joku jo unohti miten menivätkään päivän
saarnatekstimme viimeiset sanat niin kerrataan vielä kerran, sanotaan se tänään
toiseen kerran: Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus.
Mutta suurin niistä on rakkaus.
Aivan varmasti se joka tuon lauselman: ”Näiden kolmen muisto ja kunnia ei
koskaan katoa: Harlamov – Petrov - Mihailov, mutta suurin heistä on Maltsev”
on sitten ensimmäisenä lausunut, niin hän on joka tapauksessa pysähtynyt päivän
saarnatekstimme äärelle, ainakin hetkeksi. Eikä turhaan ole pysähtynytkään...
Parempi noin kuin vain toistaa sanoja ja lauseita joiden merkitystä ei edes
pysähdy miettimään. Sellaisia sanoja kuin rakkaus tai usko tai lauseita kuten
vaikkapa ”rakkaus on lahja Jumalan” tai pelkästään elämä on suuri lahja.”
Niinhän me teemme, toistelemme alituiseen sanoja ja lauseita joita on iäti
toisteltu pahemmin miettimättä niiden sisältöä. Mietteitä rakkauden ylistyksen äärellä
Laskiassunnuntai on viimeinen pyhä ennen paastonaika. Olemme edenneet joulusta
jo pitkän tovin ja kirkkovuoden tärkein kohta eli pääsiäinen ei enää niin kovin
kaukana ole. Aikaa on kuitenkin tarpeeksi siihen että valmistaudumme huolella
pääsiäistä varten.
Päivän saarnatekstiä on vaikea ymmärtää ellei ymmärrä sitä tilannetta jossa se
on kirjoitettu. Jälleen kerran olemme siinä tilanteessa jossa on todettava se,
että on nähtävä laajempia kokonaisuuksia ja myös se historiallinen tilanne
jossa se on syntynyt. Tässä tapauksessa ehkä monellakin tavalla kaikista eniten
tarvitsemme juuri tätä ja paljossa myös kriittisen raamatuntulkinnan historiaa.
Paavali puhuu itse perustamalleen seurakunnalle seurakunnalle joka on ajautunut
sisäisiin ristiriitoihin. Kaikkia sen ilmiöitä emme välttämättä löydä
nykyisestä maailmastamme mutta samantyyppisen tilanteen kuitenkin. Mihin
voisimme sitä verrata. Toisaalta nykyisin elämme paljon samassa tilanteessa
vaikka emme sitä tiedostakaan.
Kirkkoa on totuttu pitämään Kristuksen ruumiina ja aina ollaan huolissaan siitä
ettei se voi oikein hyvin. Tosia-asia on siinä ettei se ole koskaan voinutkaan
ja jo ajat sitten se on hajonnut pirstaleiksi. Se mistä I korinttilaiskirje
puhuu on eletty todeksi jo pitkään. Meidän luterilaisten kirkko-isä eli Martti
itse karkoitti monta teologian tohtoria Wittenbergistä ja ainoa jota hän
kohtuudella sieti oli Philip Melanchton. Eräälle nuorella papille hän suuttui
silmittömästi kun tämä oli pudottanut vahingossa ehtoollisleivän lattialle että
”Kuinka sinä kehtaat pudottaa Kristuksen ruumiin lattialle.” Kaveri sai lähteä
kaupungista.... Mutta mihin tilannetta vertaisimme nykyaikana? Ehkä osuvimmin saamme käsityksen
asiasta jos viettäisimme päivän vaikka yhdellä nykyaikaisella torilla. Niin...
Mikä mahtaisi olla!? Otamme esimerkiksi vaikkapa yhden internetin
erityismaailman, vaikkapa ison verkkojulkaisun nettipäiväkirjamaailman.
Jokaisen pitäisi nähdä mitä siellä oikein tapahtuu. Aluksi olisi moni varmaan
järkyttynyt siitä sekamelskasta, joka vallitsee eri aloitusten keskuudessa. Ja
jos tarkastellaan niistä käytäviä keskustelu,a niin näemmekin mitä riitely ja
erimielisyys voi parhaimmillaan olla. Yhteisen puheenaiheen saatikka sävelen
löytyminen voi olla todella vaikeaa, se on itse asiassa täysin mahdotonta. Joka
mielii selvitä tuossa viidakossa ja vielä toimia siten että pärjää kaikkien
kanssa edes siedettävästi tarvitseekin sitten jo jotain aivan erityistä
neuvokkuutta. Ja vaikka sitä olisikin niin ei sekään aina läheskään auta.
Kuuntelijan eli tässä tapauksessa keskustelun seuraajan rooli on helppoa ja
turvallinen.
Internetin maailma on todellinen maailma niille jotka siellä asuvat, ja joka
väittää siellä aikaansa viettäviä todellisuudesta jotenkin vieraantuneiksi on
kieltämättä sitä itse. Nimittäin siellä ovat käytännössä kaikki nuoremmat
sukupolvet ja ikäluokat. Tietysti elämme vielä koko sen aikakauden alkua jossa
ihminen on sidoksissa tietokoneeseen ja internettiin.
Mutta kun unohdamme tässä tapauksessa kaikki laitteet ja yritämme paneutua
siihen mistä siellä on paljolti kyse tuossa ihmisten välisessä
vuorovaikutuksessa niin huomaamme taas yhden ikivanhan totuuden käyvän toteen.
Se on siinä että missä ihmiset vain kohtaavatkin, niin siinä syntyy tietysti
kohtaamista, mutta nuo kohtaajat ovat hyvin alttiita tilanteelle jossa ei
oikein ymmärretä ja vielä pahempaa, ei tahdota ymmärtää toisia.
Ja jos etsisimme sellaista ihmistä joka pärjäisi vaikkapa UUDEN SUOMEN
blogimaailmassa kaikkien aiheiden aloittajien kanssa olemalla suoraselkäinen ja
omille periaatteilleen uskollinen, niin sellaista henkilöä ei ole olemassa eikä
tule koskaan olemaankaan. Aivan saman havainnon joudumme tekemään kaikessa
muussakin ihmisten välisissä kohtaamisissa. Tietysti lakeija- elikkä
myötäilijäluonne pärjää joka paikassa, mutta hän tekee vain itselleen ja
yleiselle edulle suurinta mahdollista vahinkoa. Ja kaikista vakavinta on se, että
hän ei sitä aina edes huomaa, jotkut tällaiset toimijat eivät sitä koskaan
huomaa.
Miten pääsemme käsiksi rakkauteen?
Herääkin nyt kysymys: miten opimme rakastamaan. Voimme lähestyä tätä kysymystä
itsensä Paavalin ja hänen kokemuksensa kautta. Kun Paavali puhuu noin tässä
rakkauden suuressa ylistyksessään niin hän puhuu kokemuksesta. Kun hän sanelee
nuo sanat on Jeesuksen kuolemasta kulunut jo reilut 20 vuotta ja mies on nähnyt
paljon. Hänelle on tapahtunut paljon. Hän oli mies joka vainosi ensimmäisiä Jeesuksen
Kristuksen seuraajia. Ja sitten hän väittää että itse Jeesus Kristus ilmestyi
hänelle ja tivasi sitä miksi Paavali, silloin Saulus, vainoaa häntä. Ja kun hän
kirjoittaa Korintin seurakunnalle niin tuo rakkauden ylistys on vain yksi osa
sitä kuuluissa ”suurempaa kokonaisuutta.” Se on suvantovaihe välillä hyvin
myrkyisessäkin kokonaisuudessa, aivan kuten leppoisa largo-osa on osa isoa
sinfoniaa ja sitä voi edeltää myrskyisä scherzo-osa.
Paavalin kuvailemaa rakkauden maailmaa ja sen tervehdyttävää vaikutusta
tarvitsemme kaikessa kanssakäymisessämme. Että pääsemme väärinkäsityksistämme
eroon, eroon väärästä assosiaatiosta jonka teemme jo ensimmäisestä sanasta joka
tulee lähimmäisemme suusta. Tähän tarvitsemme sitä, että viivymme tekstien,
raamatun tekstien äärellä, ponnistelemme ja rukoilemme ymmärrystä. Niin teki
Paavalikin, aivan varmasti. Ei hän muuten olisi kirjoittanut tuota rakkauden
suurta ylistystä. AMEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti