sunnuntai 5. elokuuta 2007

Merkillinen taloudenhoitaja ja paksu seinä 1.0 — 10. Sunnuntai helluntaista — Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa. 1. vsk.


Merkillinen  taloudenhoitaja  ja  paksu  seinä  1.0
10.  Sunnuntai helluntaista
Uskollisuus  Jumalan  lahjojen  hoitamisessa

Saarna 05 aug  mmvii
Kirkkoherra Torsti Äärelä
Omelia DOCG


Evankeliumi: Luuk. 16: 1–9
Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: »Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: ’Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.’ Mies mietti: ’Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. – Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.’ Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. ’Paljonko olet velkaa isännälleni?’ hän kysyi ensimmäiseltä. ’Sata astiaa öljyä’, tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.’ Sitten hän kysyi toiselta: ’Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?’ Tämä vastasi: ’Sata tynnyriä vehnää.’ Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.’» Ja Herra kehui epärehellisen talouden-hoitajan viisautta. Hän sanoi: »Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.»


I Alkukertomus
Isossa  kaupungissa  näkee  ja  kuulee  paljon  ihmeellisiä  asioita.  No!  Maailmanmittakaavassa  Helsinki  ei  ole  mikään  suurkaupunki  vaikka  Espoo  ja  Vantaa  siihen  liitettäisiinkin,  ehkä  sitten  jos  koko  Suomi  siihen  liitettäisiin.  Toisaalta,  onhan  yhden  kerran  järjestetty  Olympia-kisatkin  pienemmässä  kaupungissa  kuin  Helsinki.  Mutta  kaupunkiin  mahtuu  kaikenlaista.  Kaupungissa  asui  aikoinaan  mies  joka  tavoitteli  paljon  omaisuutta.  Teki  kahta,  kolmea  työtä  ja  teki  myös  asuntokauppoja.  Sanottiin  ettei  hän  nukkunut  juuri  ollenkaan…  Ja sanottiin  myös,  että  hänellä  oli  kaupungin  hienoin  rannekello,  ja  kallein…  Moni  tunsi tuon  miehen  hänen  työpaikkojensa  perusteella;  moni  tunsi  ja  vielä  useampi  tiesi.  Puhuttiin  myös  vähän  hämäristä  jutuista  joita  liikkui  hänen  työ-  ja  liikeasioidensa  ympärillä.  Mutta  paljon  ystäviä  hänellä  ainakin  oli,  hyvin  paljon.  Sitten  eräänä  päivänä  tuo  mies  jäi  auton  alle  hyvin  näkyvällä  paikalla,  ja  moni  tunnisti  miehen  välittömästi.  Mitenhän  miehen  oikein  kävi…  Oli  varsin  näyttävä  tilanne,  jos  näin  traagisesta  asiasta  kuin  auton  alle  jäämisestä  voidaan  nyt  näin  sanoa.  Aika  oli  ikään  kuin  pysähtynyt.  Kului  sekunti,  kului  toinen.  Lumisohjosta  ponnahti  ylös mies  muutaman  ruhjeen  saaneena,  ja  sanotaan  että  hänen  vielä  törmäyksen  voimasta  kaatuneena  ollessaan  vetäneen  hihanliepeen  vasemmasta  ranteestaan  ylös…  Kaupungin  kallein  ja  hienoin  kello  oli  sittenkin  ehjä.  Mies  saattoi  rauhassa  mennä  työhönsä…


Päivän evankeliumi  on  kuin  paksu  seinä
Tämä  saarnakäsikirjoitus  on  nimetty  sanoilla  “Merkillinen  taloudenhoitaja  ja  paksu  seinä  1.0.”  Nimittäin  vain  äärimmäisen  röyhkeä  ja  itsevarma  sananpalvelija  lausuu  tämän  evankeliumin  äärellä  varmoja  totuuksia,  tai  edes  puolivarmoja.  Paksu  seinä  on  joskus  vallan  tarpeellinen.  Varmaankin  tätäkin  saarnaa  tullee  päivittää  aina kolmen vuoden väliajoin.


Paksu  seinä  on  siis  tarpeen.  Nimittäin  jos  haluat  puhua  häiriintymättä.  Paksun  seinän  takana  on  turvallista  keskustella  luottamuksellisista  asioista.  Mutta  siellä  paksun  seinän  takana  voi  olla  kärsimätön  olo  sillä  joka  haluaisi  tietää  mitä  siellä  seinän  takana  oikein  puhutaan…  Ja  sitten  tietysti  olisi  joskus  kiva  nähdäkin  mitä  siellä  seinän  takana  oikein  puuhaillaan…  Ihminen  on  tällainen.  Tämä  ajatuksenjuoksu  vain  sen  takia  että  tajuaisimme  sen,  kuinka  vaikea  tämän  päivän evankeliumi  on  selittää.  Aivan  kuin  eläisimme  paksun  seinän takana  ja  tuo  selitys  olisi  sen  takana  ja  olisimme  tilanteessa  jossa  emme  näe  sen  lävitse,  emmekä  tietysti  kuulekaan. 

Niin  paljon  kuin  raamatuntutkimus  on  halunnut  nähdä  evankeliumien  synnyssä  kirjoittajan  omaa  panosta,  niin  jokaisen  radikaalimmankin  on  tämän  tekstin  äärellä  pakko  myöntää  ne  taatusti  Jeesuksen  alkuperäisiksi  sanoiksi  koska  niitä  on  niin  vaikea  muuten  selittää.  Vertaus  on  kaukana  toisen  vertauksen,  Luukkaan  tuhlaajapoika-vertauksen,  selkeydestä ja  yksiselitteisyydestä.  Toki  tuhlaajapoikavertauksessakin  on  kohtia  jotka  eivät  täysin  aukene…

Vertaus  tästä  “Merkillisestä  taloudenhoitajasta”  tulee  lukea  moneen  kertaan.  Sen  merkillinen  luonne  ja  loppu,  ja  ennen  kaikkea  meidän  ennakkokäsityksemme  siitä  estävät  meitä  näkemästä  kaikkia  sen  juonteita.  Otetaanpa  vaikkapa  lause  “Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta.”  Anteeksi;  kuka  “Herra.”  Väitänpä,  että  suurin  osa  lukijoista,  melkein  kaikki  käsittävät,  että  kyseessä  olisi  Jeesus,  siis  Herra  Jeesus  Kristus.”  Mutta  näin  ei  ole,  kyse  on  merkillisen  huoneenhaltijan  työnantajasta.  Tästä  kohdasta  on  luotu  montakin  mielenkiintoista  ajatuksenjuoksua.  Lause  paljastaa  muun  muassa  sen,  että  kyllä  se  isäntäkin  oli  melkoinen  ketkuli  ja  riistäjä,  vielä  merkillistä  taloudenhoitajaansakin  suurempi  kehveli.  Meillä  ei  ole  mitään  syytä  epäillä  etteikö  tämä  vertaus  olisi  aikoinaan  pohjautunut  tositapahtumaan  jonka  Jeesus  sitten  ammensi  opetuksiensa  aarrearkusta.  Mutta  vaikka  yksi  lause  näin  aukeaisikin,  saisimme  siten  tulkintaan  lisää  väriä  ja  omalaatuisen  huumorin  kyllästämää  virnettäkin  olemme  edelleen  paksun  seinän  takana…

Tekstin  tulkinnoista
Monet  yritykset  tulkita  väärän  huoneenhaltijan  arvoitusta  ovat  menneet  harhaan.  Siitäkin  huolimatta,  että  nykyään  on  apuna  suurenmoisen  raamatuntutkimuksen  tuoma  tieto  ja  monien  sananselittäjäsukupolvien  kokemus  ja  erehdykset.  Uskonpuhdistuksen  isällä Martti  Lutherilla  ei  ollut  näitä  etuja  käytettävänään.  Hänen  tulkintansa  on  hyvä  osoitus  siitä,  kuinka  Hengen  silmillä  voi  nähdä  paksunkin   seinän  lävitse:


”Ensiksi. Mammona on hebrean kieltä ja merkitsee rikkautta eli ajallista hyvää, nimittäin sellaista, jonka joku omistaa yli kutsumuksensa tarpeen, ja jolla hän, itseään vaarantamatta, ilman haittaa voi toisia hyödyttää. Hebrealainen hamon näet merkitsee runsautta, suurta määrää, paljoutta, josta sitten mahamon eli mammon, toisin sanoen, hyvyyden runsaus eli rikkaus.”

Toiseksi. Sitä ei sanota vääräksi mammonaksi sen tähden, että se olisi hankittu vääryydellä ja koronkiskomisella, — väärällä omaisuudella ei voida tehdä ainoatakaan hyvää tekoa, vaan se on palautettava; Jesaja (61:8) sanoo: "Minä, Herra, rakastan oikeutta ja vihaan riistoa ja vääryyttä”, ja Salomo sanoo (Sananlaskujen 3. luvussa, 27. jakeessa): »Älä kiellä apuasi, jos toinen on avun tarpeessa», — vaan sitä sanotaan vääräksi sen tähden, että se on väärässä käytössä. Samoin pyhä Paavali sanoo Efesolaiskirjeessä (5:16) aikaa pahaksi, vaikka Jumala on sen luonut, ja se on hyvä; se on kuitenkin paha sen tähden, että pahat ihmiset käyttävät sitä väärin, saaden aikaan paljon syntiä, pahennusta ja sielujen vaaraa. Näin rikkauskin on väärää, koska ihmiset käyttävät sitä väärin ja vääryyteen. Itsehän voimme todeta, että jos on rikkautta, käy, niin kuin sanotaan: Rikas rehentelee. Soditaan, valhetellaan, viekastellaan, tehdään kaikenlaista ilkeyttä lähimmäiselle sen tähden, että saataisiin varallisuutta, sitä säilytettäisiin, enennettäisiin ja saataisiin nauttia rikkaiden ystävyydestä.  Erikoisesti se kuitenkin on Jumalan edessä väärää mammonaa sen tähden, että sillä ei palvella lähimmäistä.”

Mutta  tämänkin  jälkeen  jää  monta  kysymystä  ilmaan.  Olemme  aivan  samassa  tilanteessa  kuin  opetuslapset  joiden  oli  vaikea  ymmärtää  opettajaansa.  Kaikki  selitysyritykset tässä  kohden  ovat  sitä  kuvastimesta  katsomista  josta  Raamattu  puhuu  Apostoli  Paavalin  sanoin.  Niin,  opetuslapset  olivat  varmastikin  tuon  paksun  seinän  takana…


Mikä  on  tekstin  tarkoitus?
Jos  meidän  ei  enää  tarvitsisi  katsella  asioita  kuin  kuvastimessa  ja  olla  paksun  seinän  takana  niin  olisimme  vapautuneet  inhimillisistä  rajoituksista.  Tarkoituksemme  ei  voi  olla  pelkästään se,  että  pysähtyisimme  loppu  iäksemme  pohtimaan  yhden  mahdottoman  evankeliumikappaleen  selitystä.  Sen  vaikeudesta  huolimatta  sen  tulee  luoda  liikettä  ja  elämää,  ja  sitä  se  voi  luodakin.


Yksi  evankeliumin  opetuksista  on  toki  se,  että  maallisissa  asioissa  askartelevat  ihmiset  ovat  tietyllä  tavalla  viisaampia  kuin  ne  jotka  pohtivat  aina  ja  ensimmäiseksi  asioita  uskon  näkökulmasta.

Olisivatpa  he yhtä  innokkaita  ja  nerokkaita  kaikissa  yrityksissään  saada  aikaan  jotain  hyvää  kuin niin  sanotut   maallistuneet  ihmiset  yrityksissään  pistää  rahaksi  ja  hankkia  mukavuutta!  Kiinnittäisivätpä  ihmiset  yhtä  paljon  huomiota  sielunsa  pelastukseen  kuin  bisnekseen.  Tosiasia  lienee  se,  että  ihminen  käyttää  ainakin  10  kertaa  enemmän  aikaa,  rahaa  ja  vaivaa  oman  mukavuutensa  kuin  lähimmäistensä  hyväksi  tapahtuvaan.  Todellinen  ja  elävä  usko  pitäisi  varmasti  näkyä  ulospäin  suuntautuvana  rakkautena  ja  huolenpitona  enemmän  kuin  omasta  mukavuudesta  huolehtimisena.  Vai  olemmeko  ymmärtäneet  uskon  väärin?  Lahjaksi  saimme,  mutta  kuinkas  on  sen  antamisen  laita?  Ja  mihin  turvaamme  onnettomuuden  hetkellä.  Ja  osaammeko  kiittää  hyvän  onnettomuuden  hetkellä?  Mihin  katsomme  kun  saamme  kolhuja,  kuvaannollisesti  kun  jäämme  auton  kolhaisemaksi,  omaan  hyvinvointiimmeko  vai  toisen  tilaan? AMEN.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti