Torsten Sandbergin saarnoja vuosilta 2004-2021. 107 tuokiota uusprotestanttista pohdintaa...
sunnuntai 15. heinäkuuta 2007
Elämän perustyötä 7. — Sunnuntai helluntaista — Rakkauden laki. 1. vsk.
Elämän perustyötä
7. Sunnuntai helluntaista
Rakkauden laki
Saarna 15 julius mmxiii
Kirkkoherra Torsti Äärelä
Omelia DOCG
Evankeliumi: Matt. 5: 20–30
Jeesus sanoi: »Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ’Älä tapa.’ Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ’Senkin hölmö’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen. Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi. Tarjoa vastapuolellesi sovintoa jo silloin, kun vielä olet hänen kanssaan matkalla oikeuteen. Muuten hän saattaa luovuttaa sinut tuomarille ja tuomari vartijalle, ja niin sinut teljetään vankilaan. Usko minua: sieltä sinä et pääse, ennen kuin olet maksanut kaiken viimeistä kolikkoa myöten. Teille on opetettu tämä käsky: ’Älä tee aviorikosta.’ Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.»
Aloitus. Keep it simple.
Monessa asiassa pätee sanonta: Keep it simple, tee se yksinkertaisesti tai jopa toisesta näkökulmasta katsottuna: pidä se helppona. Tämä resepti pätee niin hyvän jääkiekkojoukkueen menestykseen, kuin vaikkapa työyhteisön toimintaan tai vaikkapa myös rippikoulun järjestämiseen. Jääkiekkoa pelatessa oma pää tulee pitää puhtaana. Jos vastustaja pääsee hyökkäämään tulee kiekko saada pois omalta alueelta, ja tietysti vielä kontrolloidusti. Tähän tarvitaan loppujen lopuksi vain kylmäpäisyyttä ja varmuutta. Konstit ovat aina varsin yksinkertaisia: kiekko pois ja keskialueelle, ja mieluummin kontrolloidusti. Se miksi Suomi on viimeisten vuosien aikana pärjännyt jääkiekkoareenoilla niinkin hyvin perustuu valmentaja Westerlundin oivallukseen kun hän analysoi satoja ja taas satoja pelejä: maalitilanteet syntyvät yleensä kiekonmenetyksen jälkitilanteesta, kiekonmenetyksestä joka on sattunut keskialueella. Juuri tilanteessa jossa yksinkertaisen toimimisen vaatimus unohtuu.
Tämä oivallus pätee varmasti monessa muussakin asiassa. Ongelmat alkavat siinä tilanteessa jossa unohdetaan perustyö ja yksinkertaiset opetukset, tilanteesta jossa välineistä tulee tärkeämpi tekijä kuin sisällöstä. Tämä pätee myös päivän evankeliumin selitykseen ja tulkintaan.
Jakeiden selitystä
Kuten useimmat muutkin tekstit on Matt. 5: 20–30 vaikea ymmärtää yksittäisenä, irrallisena tekstikappaleena; on syytä ottaa vuorisaarna kokonaisuudessaan tarkastelun taustaksi. Vuorisaarna syntyi tilanteessa, jossa varhainen seurakunta etsi identiteettiään, mm. juutalaisen uskonnon suhteen ja sen perinnäistapojen ja opetuksen suhteen. Seurakuntajärjestys alkoi myös vakiintua.
Tuossa ”vuorisaarnan seurakunnassa” tunnettiin ehkä yksi aikaisempi evankeliumi, evankeliumi Markuksen mukaan. Heillä oli lisäksi edelliseltä sukupolvelta saatua muistitietoa ja eräänlainen, ehkä hajanainen, Jeesuksen puheiden ja sanontojen kokoelma kirjallisessa muodossa. Evankeliumin kirjoittaja yhdisteli erityyppisiä aineksia käsillä olevaan kokonaisuuteen. Hänen tarkoitus ei ollut kirjoittaakaan Jeesuksen elämänkertaa. Periaatteessa jokaiselle vuorisaarnassa käsitellylle teemalle tai yksittäiselle asialle oli kirjoittajan seurakunnassa tulkintatarve, asia oli ajankohtainen. Että alkuperäistä lähdettä on muutettu johonkin suuntaan ei tee tekijästä mitenkään epärehellistä, eikä lopputuloksesta epäluotettavaa. Lopputuloksena olevan saarnan sisältöön on joka tapauksessa aito ja alkuperäinen Jeesuksen ääni ja opetus vaikuttanut, se on taustalla.
Olisi jopa vaarallista esittää yksi ja ainoa tulkinta esim. juuri Matt 5: 20-30:n tai vuorisaarnan kohdalla. Olisi ehkä kaikkein hedelmällisintä jättää mahdollisuus useille eri tulkinnoille. Vuorisaarnan käsittämisestä ja soveltamisesta on esitetty ainakin seuraavat
seitsemän tulkintamallia:
1) Se on suppealle piirille tarkoitettu erityisetiikka, se on eräänlaista ”apostolin- tai julistajanetiikkaa.” Kokonaisuudessaan siis hyvin vaativa elämänhallintaohjelma.
2) Vuorisaarnan vaatimukset toimivat vain jollain erityisalueella, ei jokaisella elämänsektorilla. Oikeuslaitoksen tuomari ei voi suoraan soveltaa vuorisaarnaa tuomitsemistyössään, toisin voi olla avio- ja perhe-elämässä.
3) Vuorisaarna on tarkoitettu kirjaimellisesti otettavaksi sosiaaliseksi ohjelmaksi.
4) Jeesus tarkoitti vuorisaarnan kirjaimellisesti otettavaksi, mutta sen kirjaimellinen noudattaminen on mahdollista vain niin kauan kuin ollaan vakuuttuneita siitä, että maailmanloppu koittaa aivan lähitulevaisuudessa.
5) Vuorisaarna on käsitettävä kehotukseksi uuteen mieleen, lähimmäisen rakastamiseen pyrkivään mielenlaatuun, riippumatta kuitenkaan siitä, kuinka uskollisesti kehotusta voidaan noudattaa. Sen tehtävä on siis omantunnon herättäminen.
6) Vuorisaarnan tarkoitus on osoittaa kuulijoille heidän syntinsä, sen opetuksen eläminen ja toteuttaminen on ihmiselle mahdotonta.
7) Vuorisaarna on puhdas Kristus-julistus, se tuo esiin hänet, joka yksin voi täyttää vuorisaarnan.
8) Tai sitten yksinkertaisesti vain: vuorisaarnalle on mahdotonta löytää mitään kestävää tulkintaa.
Osoituksena siitä, että vuorisaarna kokonaisuudessaan on avoin monille tulkinnoille, ja että siinä yhä on käyttövoimaa, ovat esim. Kirkkojen maailmanneuvoston eri kokousten painotukset toisen maailmansodan jälkeen: on painotettu seurakunnan kuuliaisuutta, joka voi olla merkkinä maailmalle, on vaadittu suurempaa vanhurskautta maailmassa tulevan Jumalan valtakunnan esimakuna, on myös puhuttu seurakunnan roolista maailman valkeutena.
Konteksti, hutba ja lopetus
Mutta jos tarkastelemme vuorisaarnan tulkintaa siitä vaatimuksesta, että kaiken pitäisi olla yksinkertaista, simppeliä, niin miten on? Auttaisiko meitä se, että katsoisimme Raamatun tutkimuksen antamien keinojen ja näköalojen avulla todellakin sitä tilannetta, missä Matteuksen evankeliumi syntyi? Siinä tilanteessa nuo sanat oli tarkoitettu kirjaimellisesti otettavaksi, ja vaikka niissä olisi kirjoittajan selkeän työstön jälkiä, ja vuorisaarna olisi todella koottu useammasta Jeesuksen puheesta, ja tiettyä painotusta olisi huomattavasti korostettu. Tällainen ajatuksenjuoksu ei vie Raamatun arvovaltaa pois, sillä edelleenkin teksti puhuttelee meitä, ja sana puhutella on aika lievästi sanottu.
Eikä ainoastaan puhuttele, vaan vaatimalla vaatii meitä. Kyse ei ole kirjaimellisesta tulkinnasta, vaan uskon tulkinnasta. Tietyt edellä luetellut tavat tulkita vuorisaarnaa kuitenkin auttavat meitä. Se on Kristus-julistusta, ja julistusta, joka osoittaa kaikista rankimmalla tavalla puutteellisuutemme ja syntisyytemme; sen, että tarvitsemme Jumalan armoa, armollista Jumalaa.
Armo ei ole pelkkä sana, kuollut sana, mutta mitä se on? Lapsi voisi lapsenomaisesti kysyä: onko se kiinteää ainetta, nestettä vai kaasua? Se ei ole mitään näistä. Se on Jeesuksen Kristuksen täydellistä läsnäoloa ja Hänen tuntemistaan. Turhaan ei ole veisattu “Armon Henki täyttää mielet murheelliset ilolla. Rauhan tyven puhdas ilma Jeesuksesta virtailee”. Noihin pääsiäisvirren sanoihin on puettu tietyllä tavalla myös vuorisaarnan tulkinnan ratkaisu, ei ehkä täydellisesti, mutta jos lähestymme sitä armon näkökulmasta.
Puhuimme ehkä monipolvisesti ja monimutkaisesti, ehkä teoreettisestikin niistä lukuisista mahdollisuuksista, joilla vuorisaarnaa voidaan tulkita, mutta jatkamme hieman vielä samalla puheenparrella. Voimme täyttää vuorisaarnan vaatimukset Jeesuksen Kristuksen läsnäolon ja armon Hengen avulla. Tämä on teologisella kielellä puettu sanoihin: onnellinen vaihtokauppa, ominaisuuksien vaihto, hienoimmin sanottuna communicatio idiomatum. Paavali on tarkoittanut tätä samaa asiaa, kun hän puhumasta päästyään puhuu “Kristuksessa olemisesta”. Silloin, armon Hengen avulla ja Jeesuksen Kristuksen läsnäolossa, voimme täyttää vuorisaarnan hengen. Sama mies on sanonut: “Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle.” Ja vähän tämän jälkeen edelleen: “Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.” Alussa puhumamme yksinkertaisuus-periaatetta noudattaen voimme muuttaa sen sanoiksi: “Te, jotka pyritte pelastukseen monimutkaisin keinoin, olette joutuneet eroon Eläväksi tekevästä hengestä, armon ulkopuolelle. Ainoa edelleenkin tärkeä asia on rakkautena vaikuttava usko.” Mitä tahdomme tällä sitten oikein sanoa? Jeesus Kristus on ainoa tie pelastukseen, siihen ei tarvita ihmisen monimutkaisia keinoja.. Pitäkäämme tämä aina mielessämme, silloin pidämme myös kaikki asiat yksinkertaisina. Teemme yksinkertaista elämän perustyötä. AMEN
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti