keskiviikko 21. helmikuuta 2007

Itsekasvatuksesta oikeaan paastoon — Tuhkakeskiviikko — Katumus ja paasto. 1. vsk.


Itsekasvatuksesta  oikeaan  paastoon
Tuhkakeskiviikko
Katumus  ja  paasto

Saarna 21  feb  mmvii

Kirkkoherra Torsti Äärelä
Omelia DOC

Kirkkoherra Torsti Äärelä
Omelia DOC

Evankeliumi: Matt. 6: 16–21

Jeesus sanoo:  »Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.»


Aloitus

Benjamin  Franklin  on  eittämättä  yksi  ns.  ihmiskunnan  suurmiehistä.  Suurmieheksi  tullaan  vain  kovan  uurastyön  tuloksena,  suurmiehet  ovat  suuria  työntekijöitä.  He  uurastavat  aamusta  iltaan  ja  antavat  tunnustuksensa  kaikelle  rehelliselle  työlle.  Franklinin  sanotaan  lausahtaneen  kerran:  “Jokainen,  joka  harjoittaa  ammattia,  omistaa  ritaritilan.  Jokaisella,  jolla  on  toimi,  on  myös  kunniakas  asema.  Ja  kyntäjä  seisoo  molemmilla  jaloillaan  korkeammalla  kuin  aatelismies  polvillaan.”

Franklin  oli  mies  joka  vaati  itseltään  paljon  ja  hänellä  oli  tiukka itsekasvatu-mentelmä  ja  hän  saattoi  käyttää  oman  itsensä  tutkimiseen  parikin  tuntia  päivässä.  Joka  päivä  hän  askaroi  ns.  “tilikirjojensa”  parissa.  Hän  oli  näet  asettanut  elämänsä  ohjeeksi  kolmetoista  hyvettä,  ja  joka  päivä  hän  pariinkin  otteeseen  arvio  kuinka  hän  on  edistynyt  niissä.  Franklinin  hyveluettelo  sisälsi  seuraavat:  kohtuullisuus,  vaiteliaisuus,  järjestys,  päättäväisyys,  säästäväisyys,  uutteruus,  suoruus,  oikeamielisyys,  maltillisuus,  puhtaus,  mielenrauha,  siveys  ja  nöyryys.  Kukapa  meistä  ei  haluaisi  olla  mestari  noissa kaikissa  Franklinin  luettelemissa  hyveissä.

Uskonnollisilta  käsityksiltään  Pohjois-Amerikan Yhdysvaltojen  Philadelphian  suuri  poika  oli  deisti.  Deismihän  on  käsitys,  jonka  mukaan  jumala  on  vastuussa  kaikkeuden  järjestelmällisistä  piirteistä,  mutta  jumala  ei  kuitenkaan  vaikuta  kaikkeuden  tapahtumien  kulkuun luomisen  jälkeen.  Perinteisessä  mielessä  Franklinia  ei  siis  voitaisi  pitää  kovin tunnustuksellisena  kristittynä.  Franklinin  itsekasvatus-ohjelmalla  päästään  varmastikin  hyviin  tuloksiin,  ja  miehen  elämähän  on  varmasti  ollut  eräänlaista  paastoa,  mutta  teoilla  ei  kuitenkaan  voi  ansaita  armoa,  eikä  itsekasvatusohjelma  hyödyllisyydestään  huolimatta  ole  oikea  paasto.  Emme  saa  tuomita  Franklinia  kuitenkaan  kristillisyyden  puutteesta,  hän  on  jäänyt  historian  myös  suurena  ihmisrakkauden  ja  hyväntekeväisyyden  esimerkkinä.  Emme  todellakaan  voi  tuomita  Franklinia  noin  vain,  siihen  on  valta  vain  korkeimmalla  tuomarilla.


Tarvitseeko  luterilaisten  viettää  paastoa?
Voimme  kysyä  tarvitseeko  luterilaisen  viettää  paastoa?  Asia  on  tänään  hyvin  ajankohtainen.  Olemme  saaneet  paljon  vaikutteita  isoilta  kirkkokunnilta,  ja  jos  emme  aika  ajoin  tuo  mieliimme  oikean  paaston  merkitystä,  niin  omaksumme  aivan  vääriä  käsityksiä.  Lyhyesti  voidaan  sanoa  asia  vaikka  näin  luterilaisen  opetuksen  kannalta:  Oikea  paasto  perustuu  Jumalan  käskyyn.  Sen  tarkoituksena  on  lihan  kurissa  pitäminen.

Ja  lihalla  tarkoitetaan  pelkästään  omaa  syntistä  minää.  Paastoa  ei  tuomita  eikä  kielletä  vaan  siihen  liittyvät  perinnäissäännöt.  Paastolla  ei  myöskään  voidaan  ansaita  armoa,  eikä  se  tee  ketään  pyhäksi.  Se  ei  myöskään  ole  välttämätön  uskonvanhurskauteen  ja  pelastukseen.  Paasto  on  kuitenkin  hyvää  ulkonaista  kurinalaisuutta  ehtoolliselle  valmistautumisessa.  Tämä  kaikki  on  sanottu  luterilaisten  tunnustuskirjoissa  jotka  syntyivät  uskonpuhdistuksen  aikana  ja  välittömästi  sen  jälkeisinä  vuosikymmeninä.

Kukaan  ei  siis  voi  kieltää  meitä  viettämästä  paastoa.  Mutta  loppujen  lopuksi  paastolla  ei  ole  niinkään  suurta  merkitystä  syömisen  kanssa.  Tietysti  on,  tai  olisi  hyvä  syödä  terveellisesti  ja  kohtuudellakin,  mutta  kyse  ei  todellakaan  ole  siitä.  Toisaalta  yksinkertaisemmat  elintavat  ovat  ihmiskunnan  kohtalona  tulevaisuudessa.


Tietysti  herää  kysymys:  voimmeko  asettaa  joitain  tavoitteita  paastonajalle,  ja  jos  voimme  niin  millaisia  sitten?  Oikean  paaston  olemus  löytyy  vanhatestamentillisista  ihanteista,  niistä  joista  puhui  päivän  ensimmäinen  lukukappalekin. Totuus  löytyy  profeetta  Joelin  sanoista:  “Repikää  rikki  sydämenne,  älkää  vaatteitanne.  Palatkaa  Herran,  Jumalanne,  luo,  sillä  hän  on  anteeksiantava  ja  laupias.”  Oikeaa  paastoa  ilmenee  siis  kun  ihminen  katuu  syntejään  ja  kiintymistään  tähän  maailmaan  sekä  haluaa  palata  täyttämään  Jumalan  tahdon.  Oikeaa  paastoa  ilmenee  kun  ihminen  tutkistelee  Jumalan  pyhyyttä  ja  rakkautta,  joka  näkyy  Kristuksen  kärsimyksessä   ja  kuolemassa.  Oikeaa  paastoa  ilmenee  kun  ihminen  pyrkii  myös  kasvamaan  yhä  vastuullisempaan  elämäntapaan  ja  luopumaan  omastaan  hädänalaisten  hyväksi.  Paastokeittokirjat,  jotka  ovat  tulossa  muotiin,  ovat  oma  hyvä  luku  sinänsä  vain  jos  ne  tuovat  ihmisiä  oikean  paaston  äärelle.

Paaston  syvin  olemus  on  myös  kiitollisuus  ja  ilo  Jeesuksen  sovitustyöstä  ja  rakkaudesta  minua  kohtaan.  Vanhan  testamentin  ihanteen  mukaan  paastoon  liittyy  vahvasti  myös  sosiaalinen  oikeudenmukaisuus  ja  auttava  mieli  kärsiviä  ihmisiä  kohtaan  (Jes: 58:3-8).  Oikea  paasto  onkin  nimenomaan  itsekkään  ja  kovan  sydämen  rikkirepimistä  ja  uuden  tuntevan  ja  herkän  sydämen  vastaanottamista.  Kaikessa  tässä  on  hyvin  vähän  tekemistä,  josko  ollenkaan,  syömisen  ja  juomisen  kanssa.


Vielä  jotain  Franklinista

Franklinilla  oli  hyveluettelossaan  myös  perustelut  jokaiselle  kohdalle.  Perustellessaan  nöyryyden  vaatimusta  hän  kehotti  pitämään  esikuvanaan  Jeesusta  ja  Sokratesta.  Vuorisaarnankin  ja  Jeesuksen  paasto-ohjeet  Franklin  aivan  varmasti  tunsi,  ovathan  monet  historian  suurmiehet  pitäneet  sitä  yhtenä  ohjenuoranaan.  Suurmiestenkin  takana  on  yleensä  vielä  yksi  suurempi  suurmies,  itse  nasaretilainen.  AMEN.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti